Backpacking.se

Close window

Avancerad sökning ›

Alla Forum / Jobba i Norge / Tips för billigare kollektivtrafik i Oslo

Tips för billigare kollektivtrafik i Oslo

Bild på cyclo

För er som vill åka billigare med kollektivtrafiken i Oslo, gå med i Planka Oslo! :)

"Planka Oslo er en aksjonsgruppe som jobber for en avgiftsfri, skattefinansiert kollektivtransport. Gruppa ble startet opp i januar 2011, etter inspirasjon fra svenske planka.nu. I tiden fremover vil vi jobbe for en bedre, mer inkluderende og en arbeider- og brukerstyrt kollektivtransport i Oslo.

Medlemmene i Planka Oslo er organisert gjennom P-kassa: en ordning hvor medlemmene kollektivt betaler eventuelle bøter de enkelte medlemmene måtte få. Planka Oslo er i tillegg en del av den verdensomspennende sosiale bevegelsen Free Public Transports."

Medlemskapet kostar 200NOK/mån. Du sparar alltså 420NOK om du jämför med ett vanligt månadskort från Ruter (620NOK)


Mer info: http://plankaoslo.org


Bild på cyclo

Uppdatering: Planka Oslo har sänkt sitt medlemspris till 200NOK.
Ruter har höjt priset för månadskortet, så man sparar alltså 420NOK av att vara med i Planka. :]


Bild på johanaxelsson

Fattar inte varför planka.nu finns. det är ju bara dumheter. först klagar alla på priserna sen klagar alla på att de inte kommer i tid och att vagnar och bussar är sena. Hur F*N skall man ha möjlighet att köpa in nya och ha bra service om folk inte vill betala.

va lite solidariska.


Bild på cyclo

Johan; Inga dumheter alls med att jobba för en skattefinansierad kollektivtrafik! :]

Argumenten är många, du hittar dem bland annat här:

http://www.plankaoslo.org/avgiftsfri-kollektivtransport


Bild på johanaxelsson

vännen planka.nu är inte skattefinansierad kollektivtrafik. De är bara en grupp fjantar som trotsar systemet. jag är helt med på att kollektivtrafiken borde ligga med i skatten och därmed bli gratis. Men tyvärr så är det inte så än.
Hoppas "staten" stänger ner skiten och ger dem en j*vla massa böter.
Att vara med i planka.nu är ju samma sak som att du fuskar med socialbidrag eller liknande. tycker du det är ok med?


Bild på cyclo

"De är bara en grupp fjantar som trotsar systemet"
"Hoppas "staten" stänger ner skiten och ger dem en j*vla massa böter."

Här blir det väldigt osakligt och det råder stor okunskap från din sida. Prova att göra lite mer research (t.ex. genom att faktiskt läsa vad som står på sidan) innan du uttalar dig nästa gång.

Tack och hej!


Bild på hortosaurus

Så länge du bor i zon 1 är det väl priserna okej.
En kvinna på tåget blev högst överraskad häromdagen när hon skulle åka 2 stationer (lysaker-høvik) och fick betala 70 kr för biljetten då hon skulle in i zon 2 och inte köpte biljetten i en automat (20 kr extra).

Angåen planka.nu så tror jag inte helt på idén, och ska du ägna dig åt civil olydnad får du väl vara beredd att konsekvenserna av det själv också.




Alltså, jag tror inte heller på idén med planka. Man kan diskutera det i evighet men det kommer inte leda någonvart. I grunden tror jag det handlar om att de som är med är för snåla - inte ett politiskt ställningstagande. Fungerar nog som ung, men för vuxna (alltså 25+, fast inkomst, fasta utgifter osv) tror jag detta bara ses som en lek - så är det i alla fall för mig.

I Göteborg (och antagligen på flera andra ställen) är kollektivtrafiken ordentligt subventionerad. Man sänkte priset för de olika biljetterna märkbart (18-23% eller så)i en tid då mycket blev dyrare. Att skattefinansiera kollektivtrafiken är definitivt fel väg att gå och man är rätt inskränkt om man inte förstår det.

I exemplet med Göteborg så har Västtrafik ca 300 000 resande per dag. Om man utgår från att majoriteten av dessa människor åker till och från skolan eller jobbet så är vi nere på ca 140-160 000 enskilda individer. I Göteborg stad bor det över en halv miljon människor, ingen aning om hur många som bor där hela Västtrafik är aktiva, men uppskattningsvis 800 000 till en miljon invånare, var av en majoritet är taxeringsbara. Ska alla dessa människors skattepengar gå till något som en klar minioritet använder?

I Göteborg och Oslo och på många andra ställen jobbar man febrilt med att göra kollektivtrafiken tillgänglig för alla. Genom att uppmuntra till att gå med i Planka "For tilgjengelighet" som man kan läsa om på den norska sidan skjuter man sig själv rätt bra i foten. På vilket sätt finansieras låggolv i bussar och spårvagnar, höjd/rullstolsanpassade hållplatser, utvecklingen av biljettsystem (sms, borttagning av mynthantering) mm när en skara människor bestämmer sig för att inte vara med och betala? Är det också solidariskt tro? Är det solidariskt att planka om det påverkar de som åker med färdtjänst på ett negativt sätt då kommunen/västtrafik/respektive kollektivtrafik inte längre har råd att leva upp till den service vi 2012 förtjänar?

Man kan läsa i kapitlet "For en sosial rettferdig by" att "I Stockholm har man funnet ut at alle mennesker som tjener mindre enn 45'000 kroner i måneden vil tjene økonomisk på en avgiftsfri, skattefinansiert kollektivtransport". Utan att ha läst den senaste statistiken från SCB så utgår jag från att genomsnittslönen i Stockholm och riket, för den delen, är bra mycket lägre än 45 000kr.

Gällande "For miljöet" kapitlet så får man åtminstone i Oslo skylla sig själva. Oslo har antagligen en mardrömskombination av dels vara de sämsta bilförarna i Europa och dels framföra sina fordon på vägar som håller så dålig standard att de ser ut att fortfarande vara krigshärjade. Det visade sig för något år sedan att den miljözon man skapade i centrala Oslo hjälpte noll. Föroreningensnivåerna låg på exakt, eller högre, nivån än tidigare. Lösningen är naturligtvis flerdelad, men ett antal av dessa är att nästa gång man omasfalterar gamla vägar - gör det med giftfri asfalt så vi med dubbdäck i framtiden slipper straffskatt för detta. Hellre då dubbförbud i vissa zoner. Att betala 1200kr/säsongen för dubbdäck gör varken att man lämnar dubbdäcken hemma eller bidrar till att faktisk summa gift minskar - en bensintank kostar marginellt mindre! När man bygger nytt, bygg säkra vägar. E6ans infart söderifrån är t,ex ett livsfarligt hån när påfarterna fullständigt saknar påkörningsfält. I Oslo är det -alltid- köer på vissa vägar, mycket pga vägstandarden.

Norge måste byta ut sin bilflotta. Generationen som finns idag, upp till 30, kör bil. Generationen efter oss kommer också att göra det. Men de (och vi) har inte råd att köpa de nya, miljövänliga och säkrare bilarna som produceras pga den enorma skatt Norge har. Istället tar man osäkra, gamla, bilar som dessutom är så mycket mer nedsmutsande. Att ha dessa gåendes i Oslos start/stopp- trafik är ett problem i sig själv.

Osv osv :)



För att få posta i forumet måste du vara medlem

Logga in längst upp på sidan eller registrera dig.