bästa partystäder

2006-11-13 02:34:17 - dtbkk

Vilka är era favortistäder när det gäller att parta. Min lista just nu utan någon speciell ordning:

Miami
NY (det var ett tag sen men vi hade kul)
Bangkok
Barcelona

Svar
Postad: 2006-11-13 11:15:50 av gate_seven
ayia napa

Postad: 2006-11-13 11:17:38 av gate_seven
reykjavik måste stå med också, utan tvekan

Postad: 2006-11-13 11:43:12 av martin81
Rio de Janiero är ju inte helt fel.

Postad: 2006-11-13 11:54:05 av lillschumi
Det här med partystad är ju lite odefinerat. Vill man ha glassiga/grymma ställen eller ett sjöslag??
NY,Nice,Miami O.S.V e ju bra att partaja i men man måste ju veta vart man skall, går ju inte bara att flanera runt och hitta grymma ställen.

Är man ute efter ställen där hela "stan" är som en enda partykarneval så lägger jag mina kort på:

Danmark:
Aalborg
Lokken

och så klart
Tyskland:
Bochum (Tyskland är för övrigt jävligt underskattat partyland)

Postad: 2006-11-13 12:05:18 av carlgren
Beror på vad du menar med partystad, men jag röstar lätt på valfri större stad i Afrika och Latinamerika. Absolut inga regler och röj hela natten.

I Europa & Nordamerika är det för mycket regler, inträde, förbud mot vissa droger, rökförbud ibland, förbjudet köra bil påverkad (till nästa fest/klubb), ofta inofficiell dresscode, vanligen kraftigt ålderssegregerat, för många tillgjorda människor som inte vågar ha kul på riktigt osv osv.

Asien är den särklassigt sämsta kontinenten för fest, nästan bara turister som festar rejält, rätt hämmade locals generellt. Men du bor ju i Bangkok så du är väl lokalpatriotisk antar jag, DTBKK.
Eller så har du aldrig festat rejält i Afrika eller Latinamerika, nästan absurt rösta på Bangkok om du hade gjort det.

Postad: 2006-11-13 12:58:08 av JordenRunt2007
Prag!!! :)

Postad: 2006-11-13 14:11:53 av dtbkk
David,

Glömde Reykjavik. Bra drag.

Anders:
Har varit för lite och kort i Afrika, men hade några roliga festkvällar i Mombasa. Avslppnat och alla välkomna.
Bra drag Santos, Brasilien och Bogota, Colombia, men fick aldrig den rätta aha-feelingen. Men rätt guidning så antar jag att jag skulle ha rätt dul där också

Och i Bangkok så är det också avslappnat och alla välkomna. Inga dresscodes att prata om (nåja, man kan ju lämna tofflor och singhalinnet hemma). visserligen 20 års gräns, men inga biffiga dörrvakter, oftast inga köer.

Hämmade locals och bara turister. Nja, har svårt att hålla med. Dit jag och mina vänner oftast går så reagerar man om man ser en viting eller om det är fler än tio i alla fall. Och efter ett antal blackcoke eller blacksoda så brukar de flesta vara rätt ohämade.

FC, kul med Prag, har ej varit där ännu men det kommer.

Postad: 2006-11-13 15:27:47 av Alexmcfire
Tel-Aviv staden som aldrig sover.

Postad: 2006-11-13 16:36:44 av carlgren
Sant Alex, samma sak kan man säga om Beirut faktiskt, Mellanösterns sin city nr 1.

OK DTBKK, Bangkok har förändrats sen jag var där sist, 1995. Men inte till det bättre, vad jag hört. Mer likt väst, bara.
Supa har vissa dock nästan alltid kunnat i Thailand, men resten är jag forfarande väldigt tveksam till.

Helt annan läggning på folk där än i Afrika och Latinamerika, inte alls lika varma, generösa, vilda, hjärtliga, utlevande, vänliga på riktigt, dansanta och sensuella enligt min mening, inte ens i närheten. Och ingen musikalisk kultur på samma sätt alls.

Alla åldersgränser är fel, formella och informella!
(Även om det i o f s alltid är väldigt skönt att slippa västerlänningar under 25 när man festar, som spyr om de dricker för mycket och blir jättehögljudda bara de får i sig några öl, så pinsamt!)

Postad: 2006-11-13 17:00:23 av antee
Ayia Napa, överlägset

Postad: 2006-11-13 17:27:07 av lillschumi
Nää va fan den här tråden måste utvecklas lite mer, vad menar ni med partystad?

Vad vill man ha i en partystad?

Ayia Napa??, hmm va faan, som Ibiza fast yngre och utan bra musik. Koh Phangang e väl nya Ayia Napa??

Karneval hela natten på s:t Vincent e cool, där finns:
1. sprit
2. bra musik
3. softa lirare
4. bra med substanser

Men å andra sidan e det grymt att vara på Hollertronix i Philadelphia oxå samtidigt som en riktigt glassig NY lounge kan var kul det med.
Finns så många sätt att partaja på, L´ambassad i Nice e cool om man gillar fransk elektro hela natten men ingen kommer att finnsupa skallen av sig där.

Egentligen tråkigt om man måste "måla" in sig på en typ av festande. Man kan ju ha kul vartän man kommer, NÄSTAN!!!

Postad: 2006-11-14 11:48:43 av tafel
Det var jävligt bra drag i prag när jag var där för ett par år sedan.

Melbourne är toknice om man vet vad man sysslar med. Man drar till revolver en fredag och kommer ut en söndag :)

Postad: 2006-11-15 21:00:35 av ANTES
Buenos Aires utan snack!

Postad: 2006-11-15 23:28:05 av hasseman
bra skrivit calle, revolver var helt galet. Biffiga vakter utanför 24H men riktigt kul och skumt roligt folk. Jag måste säga att jag gillar Thailand och kröket där, då speciellt Kho Phangan. Har ju läst en del på forunmet och det är ju inte så fint att gilla den sortens fest på detta forum då man hellst ska hittat ett bergsfolk i nepal som aldrig sett en vit människa men har riktigt roliga stamfester...

Postad: 2006-11-16 22:58:24 av maaggie
Lägger också min röst på Prag! Lökken är inte alls dumt heller, riktigt bra drag där!

Postad: 2006-11-17 01:16:34 av gate_seven
Haha. Kunde inte låta bli att garva vid din "stamfest" liknelse.

Jo men visst har koh Phangan blivit mkt som Ayia napa. men vad är det för fel på det? Folk åker dit för att festa, och går in för det till 100%.

Visst, det kanske varken är särskilt kulturellt givande eller exotiskt. Men det beror ju som sagt på vad man söker.

På tal om Reykjavik DTBKK. Var var du nånstans där? Jag va på ett ställe som hette Oliver några gånger som jag gillade skarpt. Det sköna med Reykjavik är att det inte alls råder samma dryga stämning som jag ofta upplever på hemmaplan (sthlm). Där e det gratis inträde, mycket isländskor, stänger sent, men samtidigt den där sköna "kvarterskrogskänslan".

Postad: 2006-11-17 07:23:04 av dtbkk
Tyvärr har jag inte upplevt det fina nöjeslivet på Iseland, men det är onekligen väldigt speciellt. R stort som norrkping, men vilket drag. Snygga tjejer helt klart! Men som du skriver, skön stämning, lite som i bkk.

Postad: 2006-11-17 23:48:04 av jordy
Sjælvklart e dom stællena feta, men stockholm suger juh inte helt heller, men annars ær åre skønt :)

Postad: 2006-11-17 23:48:32 av jordy
krakow e inte helt fel om man ær från norden, VIP passes øverallt :)

Postad: 2006-11-18 00:23:03 av Erika_Andreasson
Jag får faktiskt dra till med Nha Trang i Vietnam med sin fenomenala Sailing Club! Och jajajaja, måste dra in en brask till er som vill raljera över charterintensifierade Nha Trang: JA, det är definitivt Vietnamns svar på Mallis, men ingen kan säga att där inte är party som fan!

Postad: 2006-11-18 00:44:25 av Snedsteget
Maputo i Mocambique! På dagarna är folk bakfulla men på nätterna festar de utav bara helvete. Har aldrig upplevt en nyår som där - och vilka klubbar sen!

Rent allmänt är det extremt bra drag på afrikanska nattklubbar. Ingen som håller igen, alla bara köööööör

Postad: 2006-11-18 07:27:25 av Christer
Kampala är en sjuhelvetes festisoas även Buenos Aires slår det mesta faktiskt!

Postad: 2006-11-18 10:39:15 av patrik
Barcelona
Tallinn
Las Vegas

Postad: 2006-11-18 16:51:31 av dick
I London, Manchester, Reykjavik finns musiken och lite känsla. Amsterdam har också en del sköna ställen, lite annan stämmning där. Tel-Aviv och Ibiza ska vara grymt och där kan man nog gå in för att festa på riktigt och där finns det säkert ingen gräns för fest utan det är nog snarare en sätt att leva på.

I Ayia-napa finns det inte mycket känsla av vad jag har upplevt dom gånger jag varit där. Det är svensk ungdomscharter helt enkelt. Dåliga klubbar, dålig musik och en ganska löjlig stämmning när man ser tillbaka på hur det var då. Men visst fan kan man ha kul för det.

Postad: 2006-11-18 17:00:46 av mugatu
Phnom Penn, fan vilket ös det var där... Men det blir ju till vad man gör det till.

Postad: 2006-11-19 14:34:20 av floressas
erika; nha trang och deras sailing club, du måste skämta? det är ju prostitutionens högborg och förutom det bara turister. träffade inte på många locals som inte var där i syfte att sälja endera sig själva eller droger. dessutom är det ju tveksam stämning i övrigt med musiken osv på det stället. istället för att kasta ytterligare besvärjelser över det stället, hänvisar jag till tråden vars konsensus var att nha trang är just ett skitställe; http://www.backpacking.se/Discussio...ost.asp?PostId=165408&SubMenu=1

ayia napa måste också vara ett skämt va? lyssna på basshunter och sen knappt myndiga skandinaver göra vad som helst för att få ligga. pinsamt tycker jag, fast det beror väl iofs på vad man är ute efter..

mina förslag är; om man har gott om pengar; london. tack vare den fantastiska musiken. det är bra spelningar sju dagar i veckan, och dom stora klubbarna är riktigt grymma. oavsett vilken musik, vilken målgrupp eller vilket humör du är på/är ute efter, så finns det något för dig här. dock är det ju dyrt.

har du sämre med pengar; peking. löjligt billigt (förutom inträde på vissa "hippa" klubbar), öppet till tidig morgon och varierande utbid. stort plus för att pekingborna själva sätter ribban genom att vara dom som festar kanske hårdast, vidare är dom nyfikna på den västerländska "stilen" och tar gärna kontakt för att prata om musik osv. även ett plus för att man får röka i taxibilarna :)

Postad: 2006-11-19 15:24:23 av floressas
bara ett tillägg; ta en av gratistidningarna i london en fredag, kolla upp dom 8-10 sidorna som presenterar helgens partyutbud i form av live-spelningar, klubbevents och andra happenings och lägg det i ena vågskålen. lägg sedan nha trangs sailing club i den andra vågskålen. addera även om nödvändigt valfritt skumparty på ayia napa.

nu när jag har fått ur mig det, kanske jag kan fortsätta plugga med skarpare fokusering :)

Postad: 2006-11-19 15:53:36 av bobby
nha trang, koh pan ngang och phnom penh....hmm, har ni helt glömt luang prabang och vang vieng?

jag säger iaf berlin, medellin och rio

Postad: 2006-11-19 21:08:58 av Plattan
Bangkok. Sjukt bra drag alla dar i veckan! Fast man måste veta vart man ska gå.. och det där som Anders skrev om att localsen skulle va hämmade och inte festar till rejält kan jag nog inte hålla med om..

I Europa gillar jag Amsterdam. Stort utbud av feta klubbar som håller öppet sent!

Postad: 2006-11-19 21:24:21 av sirpusbollen
TROMSÖ!!! nordens paris tackar väl ingen nej till :)

Postad: 2006-11-20 09:51:24 av flode
Utan tvekan Berlin, även om Seattle ochg NY är sjukt bra också.

Postad: 2006-11-22 11:00:06 av cess
Cardiff i Wales och Reykjavik

Postad: 2008-01-28 01:22:19 av azur
Belgrad!!

Postad: 2008-01-28 06:19:23 av macgunde
Belgrad e de os i kan jag halla med om...

Postad: 2008-01-28 16:53:35 av JordenRunt2007
Måste lägga till en ny stad till mitt svar 'Prag' för rätt längesen -

MANCHESTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Grymmaste stället om man älskar Drum n Bass och Dirty House! Var på ett helt mental rave i fredags, kom hem tolv på dan dagen efter! De har suuuupergrymma DJ:s och musiken är bara HELT underbar, kommer ALDRIG festa i Sverige igen! :P Vem vill lyssna på GIMME GIMME GIMME MOOOOOOOOORE när man kan dansa till äkta Drum n Bass och dirty house?!

Postad: 2008-01-28 16:54:21 av strobe
Amsterdam!

Postad: 2008-01-29 00:57:52 av kavian
oj va svårt,röstar på dessa tre:
Gotland (v.29)
Koh phangan
Koh phi phi

Postad: 2008-01-29 07:35:14 av strobe
[quote] oj va svårt,röstar på dessa tre:
Gotland (v.29)
Koh phangan
Koh phi phi[/quote]

Inget av det där är ju STÄDER iofs.. :S

Postad: 2008-01-29 11:14:58 av knuttaren
Prag, Berlin, Barcelona och Dublin!

Postad: 2008-01-29 22:12:58 av c_number_one
Rio....och Växjö

Postad: 2008-01-29 22:16:49 av danielskij
Buenos Aires!

Postad: 2008-01-29 22:46:00 av throwin
Rolig tråd!

Efter att ha festat runt en del på fem (ej antarktis och Oceaninen) kontinenter finns det massor med städer som jag gärna skulle besöka och festa i igen men om jag måste välja de med bäst drag i blir det följande utan inbördes ordning;

Dublin
Sao Paulo
Kuala Lumpur

Är nyfiken på er som beskrev de otroliga festerna i Afrika, har själv bara festat i Stone Town, Dar Es Salaam, Arusha och Mombasa men tyckte generellt att prostitution var ett stort problem och att det var mkt mer killar än tjejer ute. Tar gärna emot tips på klubbar och städer med grym fest i Afrika!

Överlägset sämsta området att festa i tycker jag är Centralamerika. Hade förväntat mig mkt mer!

Postad: 2008-01-29 23:57:40 av kavian
#strobe
haha sant sant! Men Visby e väl en stad?:P

Då röstar jag på:
Barcelona
Bangkok
London
Stockholm

Postad: 2008-02-02 14:11:30 av nepenthes85
Sao paulo skulle jag säga

Postad: 2008-02-02 16:14:56 av engman1
Min lägenhet ?

Postad: 2008-02-02 16:30:50 av vicke87
Australien/Perth va sjukt kul! grymma nattklubbar.

Amsterdam är gaalet om man är på rätt plats vid rätt tid! Efterfesterna efter de stora festerna som sensation, mysteryland osv. är oslagbara! :)

Ska ta pulsen i Israel nu, återkommer med Analys.

Postad: 2008-02-07 15:44:23 av oink
IBIZA är helt klart bästa partystället i Europa.

Postad: 2008-02-07 17:03:30 av facit
Tycker att London är rätt bra. Har aldrig sett en bättre underground sen, goa raves med allt möjligt från DrumnBase, psytrance till Gypsy music.

Las Palmas, fett röjj
Tanger, tar tid och hitta scenen men när man väl....

Postad: 2008-02-07 18:29:01 av sandra
Jag kan inte hålla med om Reykjavik! Jag har hørt att det skall vara så fantastiskt! Men jag tyckte inte det. Om man festar på sommaren ær det ljust på dansgolvet, och jag får inte helt samma kænsla;) hehe... Och man får alltis stå en evighet i kø, æven om du varit inne redan och bara gick ut før lite luft....

Men Bangkok ær också kul å festa i! Kul att dansa med thailændarna, speciellt tjejer, dom ær så goa nær dom dansar!! Oftast har dom ingen rytm i kroppen, men dom tycker det ær jættekul och svænger loss, ær inbjudande att dansa med andra tjejer(møjligtvis før jag ær farang;) )

Annars ær Nairobi en underbar stad att festa i!! Jag hade (ursækta språket) skitkul!!! Roligt folk, kul utestællen och man kan slæppa loss som man vill! Øppet folk och alla ær øppna att prata, det ær inte konstigt att komma bort till folk och børja prata!

Det jag gillar med att festa i många andra lænder æn Sverige/Norge ær att det inte ær lika mycket rivalitet bland tjejer. Jag kan komma bort och prata med tjejer om jag vill utan att få en sne blick som man ofta får hær hemma....

Postad: 2008-02-07 22:06:08 av jyrki
Bangkok , KL i Malaysia

Postad: 2008-02-07 23:46:50 av pitbyl
Berlin, helt galet bra!

Dublin, dom gillar puben men man får inte vara ute för länge.

Postad: 2010-01-04 23:40:59 av gustafn
Dammar av den här lite. Sugen på en partyhelg lite senare i vår i Europa. Helst nåt stad dit man kan flyga billigt till från södra Sverige så Amsterdam, Prag, Krakow, Barcelona och London ligger bra till (Norwegian från Kastrup). Hört mycket schysst om Prag men börjar det inte bli lite för mycket festturister? Vill inte parta med 80% engelsMÄN. Nån som har nåt att säga om Krakow? Andra tips?

Postad: 2010-01-05 02:14:02 av gibrich
Amsterdam & Berlin... go go!