Bra Etiopisk mat i Stockholm

2011-04-10 13:34:58 - soffgrupp

Nu skall jag ut på en långresa (Tors-Lörd) till det exotiska Stockholm.
Eftersom jag totalt skiter i att uppleva kulturen i stället jag reser till så undrar jag ifall någon kan rekommendera någon Etiopisk restaurang? Är sugen på injera :D

Svar
Postad: 2011-04-10 13:36:08 av gosatta
Abyssinia är ju en etiopisk Stockholms klassiker, den på vanadisvägen har dock stängt såg jag för nån vecka kvar men dom finns kvar på söder.

Postad: 2011-04-10 20:20:17 av marten75
Finns även en rätt juste på Ringvägen typ ända borta vid Renstiernas gata. Minns inte vad den heter, men du har den i ett hörn på vänster sida om du går typ 5 minuter från Skanstull.

Postad: 2011-04-10 20:32:48 av Surly
Injera = blä. Dashen=Mmm. Kaffet=Mmm. Kall spaghetti: Helst inte.

Serverar de kall spaghetti? Det var det enda som fanns i Etiopien ibland. Fattar inte varför de inte värmer den? Någon som vet?

Postad: 2011-04-10 20:43:28 av soffgrupp
Tack för tipsen!

Etiopien har den bästa maten i regionen hävdar jag, med undantag för ställen på östra kusten som har grillad fisk. Då har jag iofs missat den kalla pastan och enbart varit i Etiopien i ca 2v.
Injeran är riktigt schysst ihop med olika såser, bara injera är ingen höjdare.

Postad: 2011-04-10 20:44:00 av macgunde
Kall överkokt spagetti menar du väl? ;)

Postad: 2011-04-10 20:45:57 av skuggan1
Kall spagetti och lite sås gjord på skalbaggar...

Postad: 2011-04-10 20:52:32 av Surly
[quote] Etiopien har den bästa maten i regionen hävdar jag, med undantag för ställen på östra kusten som har grillad fisk.[/quote]

Håller med - fast jag tyckte ändå inte maten i Etiopien var bra... Förutom i Addis. Gillar man inte injera så finns det ju inte så mycket att välja på. Fast de är jubara att gilla läget. Kaffet dock. Bäst i världen.

Postad: 2011-04-10 21:05:47 av soffgrupp
[quote] Gillar man inte injera så finns det ju inte så mycket att välja på. Fast de är jubara att gilla läget. Kaffet dock. Bäst i världen.[/quote]
Jo, då är man rätt begränsad.
Kaffet i Harar är nog det bästa jag druckit tror jag! Charmigt med alla sketgamla Italienska bryggare som frustar bakom disken.

Och "juicen" i Addis; tjock som mjukglass och svingod!

Postad: 2011-04-11 11:20:22 av niphredil
[quote] Minns inte vad den heter, men du har den i ett hörn på vänster sida om du går typ 5 minuter från Skanstull. [/quote]
Gojo Fasika! Ruskigt bra mat tycker jag. Fan injera är ju asgott.