Skandia vs. ICA-banken!

Hallo allihopa!! Jag undrar lite över en sak när det kommer till att välja bankkort som man ska använda i utlandet. Nästan alla här i forumet predikar för ICA kortet, medans det knappt är nån som nämner Skandiabanken. Som jag förståt det så är ju till och med Skandiabanken ngt billigare iom att deras årsavgift är 50 kr billigare, inte mkt men ändå! Dessutom så känns Skandiabanken mer som än en "riktig" bank jämfört med ICA banken. Så vad är det som jag har missat, varför är ICA kortet bättre?!?!

Nej, de har en bra kurs. Jag och mamsen jämförde i Beijing då jag har ett ICAkort och hon ett Skandiakort. Vi tog ut lika mycket och jämförde sen hur mycket som dragits och ICA hade dragit 20 kr mindre. I långa loppet blir det ju ganska mycket pengar om man tar ut flera gånger. Så nu är mamsen ICAkund istället:)

I ett tester som en resetidning gjorde hade ICA banken bäst kurs av alla.

Satt och jämförde några gamla kontoutdrag där mina uttag i Australien och NZ var redovisade. Det två bankerna jag fick utdragen ifrån var ICA och FSB. Hela tiden fick man betala mindre för dollarn hos ICA. Så ICA hade den bästa kursen. Sen utöver att man fick betala mer för dollarn hos FSB så slänger dom ju även på 35 spänn per uttag och det suger ju! Den enda nackdelen med ICA-kortet som jag ser är att det är rosa!

Finns en bra jämförelse av olika bank-kort och avgifter på jordenrunt.nu. Själv använder jag ICA. Rekommenderas!

Kor ocksa med ICA! Enda nackdelen jag kan komma pa att deras kort verkar avmagnetiseras latt. Har sjalv hant mig en gang. Och som Soren sa deras kort e fula hehe

har hela tiden haft fsb när jag vart ute & rest. men nu funderar jag på om jag ska börja med ica banken istället. eller också. tar med mig både visakort från fsb & ica kort tänkte jag. ni som har ica banken. jag kan föra över pengar från mitt fsb konto till ica kortet lätt och därmed göra alla uttag med ica kortet & slippa avgiften? eller är det svårt föra över pengar från ett konto i annan bank?

Har du internetbanken? För då kan du ju bara lägga in ICA-kontot där så är det ju jättelätt.

Johanna---> Det e så jag gör. Bästa lösningen för mig iaf. Funkar hur bra som helst. Och när man inte längre behöver planera och ta ut stora belopp mer sällan för att gömma på sig själv och på hotell etc så öppnas en helt ny värld av frihet...tycker jag iaf.

ja det låter jättebra. var inne & kollade på icabankens sida nu. är det ica bankkort som gäller? låter bra. bankkort plus är ju mer som ett "bensinkort" men faktura i slutet av månaden. då kör jag på det. tack!

Ja, jag har vanligt ICA Bankkort i a f.

ja nu har jag redan beställt. beställde man innan nyår var det extra billigt & man fick dessutom 3 nummer av RES & 1 av gourmet. så jag slog till direkt! =)

Mer om att backpacka

Upplevelser

Äventyrsresor

Upptäck Iguassu
Få en kick med andra resande som inte är rädda att testa något nytt. Ni startar äventyret i Buenos Aires och sedan fortsätter resan till imponerande Iguassu-fallen därefter flyger ni till Sao Paolo och slutar festen i Rio.
$2649
Upptäck Indokina
Upptäck det genuina Indokina på denna resa som tar dig till fyra varierande länder. Upplev historia, både gammal och nutid, och bevittna det magnifika templet Angkor Wat. Känn av pulsen i städerna och välj dina aktiviteter.
$3139
Southern cross - Lima till Rio
Från Nazcalinjerna i Perus öken till stranden i Ipanema sträcker sig denna 45-dagars resa med stora möjligheter för äventyr. Denna resan erbjuder en mix av aktiviteter men även tid för över för att upptäcka på egen hand.
$5906

Artiklar om att resa

Äventyrsresor

Småvägar och högland i Peru
Upplev Perus högland utanför de vanliga områdena och se fantastiska bergslandskap och avlägsna städer få turister besöker. Res till Cusco genom lokala byar och möt kulturen i Peru. Klättra den legendariska Inkaleden till Machu Picchu.
$1444
Hong Kong till Peking
Ta in stämningen i Hong Kong, flyt längs Yangtze på en kinesisk flodbåt och upptäck Kinesiska muren med andra som delar din aptit på äventyr. Njut av 18 dagar fyllda med Kinas stora sevärdheter. Detta är en minnesvärd resa!
$1611
Äventyret i Costa Rica
Om du vill njuta av Costa Ricas alla sevärdheter men samtidigt se några gömda skatter, boka den här resan. Landet är en av de mest biologiskt skiftande länderna i världen med alltifrån vulkaner och vilda djur till regnskogar och stränder.
$1444