Backpacking.se

Close window

Avancerad sökning ›

Alla Forum / Utlandsjobb, studier och volontärarbete / Nu reder vi ut skattereglerna i norge tycker jag!!!

Nu reder vi ut skattereglerna i norge tycker jag!!!

Hej!

Jag och min flickvæn ær i stavanger och arbetar før manpower. Lagerarbeten.

Jag har hørt så mycket om olika skatteregler. Jag vet inte vad man ska tro.

jag vet att det finns miljoner med trådar om detta i forumet hær, men kan vi inte reda ut vad som gæller nu i år 2007?

Vad menas med fradrag på 10% i två år?

Vi betalar skatt enligt tabell 7300, och det står 36% skatt på bi-intækter. Nær man ræknar ut skatten på den løn vi får (tjænar ungerfær 27000-350000 varje månad innan skatt) så blir det ungefær mellan 28% och 36% skatt. Det tycker vi ær vældigt mycket.

Ær det før mycket, och kommer man kunna få tillbaka på skatteåterbæringen?

Alla sæger att de bara betalar ca 20-25 % och får tillbaka massor på skatten.

De de sa till mig senast på likningskontoret var att fradraget på 10% ær inbakat i skattetabellen 7300. Skulle det inte vara det, skulle vi skatta efter 7100.

Fungerar det så?

Vi har oxå hørt att man kan deklarera på den sista lønen man får før året, det vill sæga i december. Och få ev skatteåterbæring redan i januari.

Nån som vet?

Jag vill gærna ha information om detta, hur allt fungerar. Gærna information från er som jobbat senaste halvåret/året, som vet hur det fungerar.

Jag har faktiskt ingen aning just nu.

Jag tycker bara att vi betalar alldedes før mycket skatt på de pengar vi tjænar. Kænns som man skulle kunna tjæna lika bra hemma i sverige, iocmed alla utgifter, skatt och boendekostnader osv..

Tacksam før många svar.

Mvh Johan Nilsson

Bild på tafel

Det finns ingen människa som till 100% förstår hur det norska skattesystemet fungerar.

Detta år har jag skattat efter 7100 och betalar 32% i skatt. Förra året gick jag efter procent och betalade 30% i skatt. Ca 1/3 av det fick jag tillbaka på skatten för ett par veckor sedan.

Det fnns ju olika avdrag att göra beroende på vilken kommun du är skriven i. Du skattar tex mindre i nordnorge än i södra delen av lnadet.

Människor som inte bor i norge kan ju köra standardfradrag på 10% de första två åren de jobbar i landet. Istället för att sitta och räkna på allt (resekvitton mm) så kör man helt enkelt bara standard.

Aldrig hört att man kan deklarera i december, däremot så skattas ju norrmännen inte lika hårt den månaden.

Jag har under min tid i Norge fått höra en massa konstiga historier om avdrag hit och dit och att man ska betala så och så mycket dit och inte lika mycket dit. I slutändan handlar det bara om att lyckas lösa mysteriet som är deklarationen och hoppas på det bästa ;)

Bild på emilgil

Jag har redan skrivit flera inlägg om norska skatter men jag försöker en gång till. Jag bor i Bergen och är skriven i Norge sedan ett drygt år. Jag har egentligen ingen administrativ/byråkratisk koppling till Sverige, förutom lite aktier som jag har kvar på min svenska bank. Jag jobbar i oljebranschen och skattar enligt tabell 7300 med 45% skatt på sidoinkomster.

Standardfradraget ger 10% avdrag på din beskattningsbara inkomst under de två första åren du som utlänning skattar i Norge. Jag har inte hört något om att det bara skulle gälla folk skrivna utomlands (jag fick iaf standardfradrag vid deklarationen i våras). Du kan få maximalt 40kNOK i standardfradrag, vilket motsvarar 13-15kNOK tillbaka på skatten beroende på skattesats. I realiteten motsvarar detta alltså en skattesänkning på 10 procentenheter om du tjänar under 400kNOK. Jag har svårt att tro att standardfradraget är inbakat i tabell 7300 men jag är osäker på det. Enligt mina lönespecifikationer skattar jag runt 32% på en lön något högre än er (osäker här, har inte några papper framför mig på kontoret).

Skattekortet/-tabellen anger hur mycket du skall skatta vid en viss månadsinkomst och liksom i Sverige är det en progressiv skala. Ju mer du tjänar, desto större andel tar staten. Det är först vid deklarationen som allt slås ihop och skatten på din årsinkomst beräknas. Om du jobbar mycket övertid och kommer över den inkomst du uppgav vid skattekortsansökan kommer du att få betala kvarskatt. Vid 400kNOK går första brytpunkten för statlig inkomstskatt, på inkomster över 400kNOK betalar du ytterligare ~7% och över 650kNOK ytterligare ~9%.

Jag har aldrig hört talas om att folk deklarerar redan i december, precis som i Sverige kom blanketterna i slutet av mars. Däremot är det många norrmän som betalar "halv skatt" på lönen i december. Det är inte så gyllene som det låter utan den andra halvan fördelas på resten av året så att totalskatten blir korrekt. Detsamma gäller för semesterersättningen (feriepenger) som utbetalas "skattefritt" i juni eller juli nästa år. Du kan också begära att få ut din semesterersättning under intjänandeåret och då skattas den som vanlig lön.

För folk i Nordnorge gäller speciella skatteregler, bl.a. ett s.k. Finnmarksfradrag. Jag vet dock inte hur det fungerar men det är en ganska rejäl skattelättnad.

Huruvida du betalar för mycket skatt eller inte kan inte jag bedöma. Jag tjänar själv runt 50% bättre än vad jag skulle gjort i Sverige på ett liknande jobb och skattar mindre. Jag sparar utan större problem halva min lön trots att jag bor ensam och ganska dyrt (boendekostnad ca 6500kr/månad) och gör av med ungefär samma summa på mat, bensin, prylar och nöjen.

Om jag har glömt något får ni hojta till men det kan ta ett par dagar innan jag får tid att svara då jag åker ut till en oljeplattform imorgon bitti och är borta i två veckor.

Bild på emilgil

Nåväl, det verkar ju som om jag fick med det mesta eftersom ingen har hört av sig med frågor om skattesystemet.

Jag har dock fått flera mail med frågor om hur man kommer in i offshore-branschen och det korta svaret är: skaffa en yrkes- eller ingenjörsutbildning som efterfrågas. Elektriker, automationstekniker, svetsare, kock och liknande är det stor brist på.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa folk att få jobb på plattform eftersom jag saknar de kontakterna. http://www.offshore.no är dock ett bra ställe att börja på, här finns de flesta företag i branschen registrerade. För de som är ute efter kortare anställningar är nog bemanningsföretagen att rekommendera, t.ex. Manpower och Adecco.

kommit hem från jobbet nu alltså.

Jag har några obesvarade frågor till dig emil.

"Standardfradraget ger 10% avdrag på din beskattningsbara inkomst under de två första åren du som utlänning skattar i Norge. Jag har inte hört något om att det bara skulle gälla folk skrivna utomlands (jag fick iaf standardfradrag vid deklarationen i våras). Du kan få maximalt 40kNOK i standardfradrag, vilket motsvarar 13-15kNOK tillbaka på skatten beroende på skattesats. I realiteten motsvarar detta alltså en skattesänkning på 10 procentenheter om du tjänar under 400kNOK."

Jag kommer vara i norge nu från aug till 1 feb. 6 månader. Jobbar alltså endast 5 månader i norge 2007. Slås skatten ut på hela året då, vilket gør att man kommer få tillbaka pengar?

Jag har pratat med akattekontoret om detta med 10%. De sæger att man vanliga norskar skattar efter tabell 7100. Då betalar de rætt skatt. Vi som har standard avdrag skattar efter 7300, vilket inkluderar avdraget.
SKulle man tjæna 30 000 innan skatt skulle man få ut føljande enligt deras utrækning på hemsidan:

tabell 7100: 30 000 blir 20 066 kr efter skatt, ca 33,11333%
tabell 7300: 30 000 blir 21 151 kr efter skatt, ca 29,49667%

Så¨jag undrar om det ar så att det ær dessa drygt 3,5% mindre vi betalar som ær standardavdraget, eller kommer man få tillbaka ytterligare på skatten?

Hur længe har du bott i norge?, och får du alltid tillbaka på skatten?

Ang, att deklara efter sista lønen i december, ska enligt skatteetaten gå bra, och då ska det bara gå ett par veckor innan man får tillbaka pengarna. Nån som vet mera?

Tack før svaren..

Mvh Johan

Bild på emilgil

Japp, nu har jag varit i land ett tag.

Jag har bott i Norge i snart 1,5 år så jag har bara deklarerat en gång hittills. Då mitt lönekontor klantade sig i samband med decemberlönen förra året fick jag faktiskt lite kvarskatt i våras. Jag har letat som en liten blå efter information om de olika skattetabellerna utan att hitta något vidare matnyttigt. Det enda jag har hittat finns längst ner här: https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/html/hjelpTrekk.html

Enligt skatteetatens räknemaskin: http://www.skatteetaten.no/applikasjoner/Enkel2007_12042007a.htm skall en person med en årsinkomst på 360 kNOK (12*30k) betala 100656 NOK i skatt utan standardfradrag och 90576 NOK med standardfradrag om denne är bosatt i Norge under hela 2007. En person bosatt i Norge 1/8-31/12 med 150 kNOK i inkomst under den perioden skall enligt räknaren betala totalt 41940 resp. 37741 NOK i skatt.

Om vi räknar lite på dina siffror: Med 30k/månad i tolv månader skulle du tjänat totalt 360 kNOK. 10% av dessa 360k är 36k och en tredjedel skulle gått till staten; 12k (enligt beräkningsprogrammet 10080 kr). Skillnaden mellan tabellerna 7100 och 7300 är (21151-20066)*12 = 13020 kr. Det är iallafall samma storleksordning, det är alltid bra. Under dina fem månader betalar du enligt tabellen (30000-21151)*5=44245kr i skatt men skatteberäkningsprogrammet ger att du skall betala knappt 38 kNOK på dina fem månader, en skillnad på 6504kr...

Jag vet inte hur mycket man kan lita på de där beräkningarna, i mitt eget fall skiljer det ungefär 20 kNOK i slutskatt om man jämför skatteberäkningsprogrammet och tabelltrekket. Eftersom jag sitter hemma hos föräldrarna i Sverige har jag inte alla papper framför mig och kan inte räkna speciellt exakt.

Det vore ju intressant att fråga Skatteetaten hur det kan vara så stor skillnad mellan tabelltrekken och skatteberäkningsprogrammet på deras hemsida och vilket som är mest rätt... =)

Hej Emil! Jobbade i Norge sommaren 2010 och fick standardfradrag på 10 % på bruttoinkomsten och feriepenger i juni året efter. Min fråga till dig är om man kan göra standardfradrag på den semesterersättning man fick i juni året efter? Skulle va bra att veta detta innan jag lämnar in min Selvangivelse för 2011 som jag fick nu i dagarna.

Bild på Majestik

Bytte jobb 2011.. Mina feriepenger från 2010 är förda som skattepliktig intäkt för 2011 i selvangivelsen.

(Vilket innebär.. ifall jag fortsatt hade haft rätt till standardfradrag så hade jag inkluderat feriepengarna i det hela).

För att få posta i forumet måste du vara medlem

Logga in längst upp på sidan eller registrera dig.