Backpacking.se

Close window

Avancerad sökning ›

Alla Forum / Flygrelaterat / Ombokningsbar flygbiljett?!

Ombokningsbar flygbiljett?!

Är just nu mitt upp i att försöka beställa flygbiljetter för höstens stora resa (sydamerika) men att lyckas få en ombokningsbar biljett verkar ju vara rena djungeln! Det vore bra att ha en sån ifall jag vill ändra hemresedatumet men jag är nära på att ge upp nu! Har mailat en del med en kvinna från MrJet & hon säger att det är helt upp till flygbolaget & att man måste undersöka det finstilta gällande varje biljett man kikar på. Jag trodde i min enfald att man skulle kunna kryssa i ngn ruta för att få en ombokningsbar biljett för ngn tusenlapp extra...
Hur har ni gjort?

När jag har köpt obokningsbara biljetter har jag köpt i en resebutik, alltså inte på internet. Då har det inte varit några problem. Det brukar bli dyrare, kanske 1000 kronor och då har jag fått EN gratis ombokning. Om man vill ha ytterligare ombokningar har det kostat $100 eller Eur100/gång.

Nuför tiden har jag köpt enkla biljetter istället så blir man ännu mer flexibel och är inte begränsad till max 1 år.

Ah, okej. hade en tanke om att det kunde vara så med. Men eftersom budgeten är lite tight vill man ju inte gärna lägga ut så många extra tusenlappar. Att boka enkel har jag kollat på med, men då blir det oftast mkt dyrare än att köpa t/r. Sen kan det ju bli lite struligt i land som vill att man ska visa upp en utresebiljett innan man får komma in. fast det problemet lär jag ha i vilket fall som helst då jag ska vistas i flera länder :P

Bild på maxw

Om man bokar med Airfrance och är under 25 har man så att det är gratis att boka om biljetten framåt i tiden såvida man stannar på samma flygplats. Om man byter flygplats eller bokar om bakåt i tiden kostar det extra respektive kan tillkomma skatt.

Dock var de otydliga när de förklarade för mig hur det funkade och när jag då bokade om min biljett bakåt i tiden lyckades jag snacka till så att jag slapp de 1500 det skulle kosta extra i skatt:) Det lönar sig att vara tjabbig ibland:)

Är det sant? :O Det är ju AirFrance jag ska flyga med! Bokade du genom dem direkt eller genom ngn annan sida?

Bild på maxw

Nej jag bokade direkt genom dem. Det blev billigast:) Bokade du en ungdomsbiljett då? Ring och fråga vad du har för villkor.

Bild på krantzylvania

Sta travel funkar ju alltid annars, 350 kr tar dom för att boka om tid, men man får itne byta plats

Max: Jag har inte bokat än, bara kollat på ungdomsbiljetter. Men jag bör alltså ringa deras sverigenummer & be dem boka åt mig? Hur mkt tar de ut extra för att man gör det istället för att göra det själv?

Viktor: Jag har kollat på dem, men deras biljetter är dyrare sen har det alltid stått att biljetten ifråga inte är ombokningsbar då jag kollat på resevillkor :S

Bild på maxw

De tar inte ut något extra för att man gör det på telefon kontra att göra det via internet. Iallafall inte enligt mitt kvitto. Jag jämförde bara med priset Kilroy gav mig och detta var bättre och hade fri ombokning. Det fick man inte om man bokade genom Kilroy. Ring och fråga dem på sverigenummeret!:)

För att få posta i forumet måste du vara medlem

Logga in längst upp på sidan eller registrera dig.