En vecka på Cook Island

Här kommer en kort beskrivning av våran vecka på Cook Island.

Vi kom till Cook Island tidigt på morgonen och när vi klev av planet trodde jag att hettan skulle slå emot oss men det var mest klibbigt och lite svalt faktiskt (Kan ju bero på att man suttit hela natten i ett plan och man var mör av det). Dagarna var forstås väldigt heta, det var gudomligt skönt att ha något på huvudet kände man. Man kände sen på kvällarna hur skönt det var att få duscha av sig allt det salta och svett efter en dag i solen. Kvällarna var faktiskt rätt svala, man kände att det var skönt att ha ett par långbyxor med sig (trodde jag inte). Vi var med om ett par dagars regn också och då öste det verkligen ner, himlen öppnade sig faktiskt och släppte ner stora droppar. Det blev lite småburrigt när det regnade med all fukt och så.

Hostel

Vi hamnade på ett hostel som hette ”Varas Beach House”. Fattade som att det var ett par tanter och deras familj som drev det. Kan ju tillägga att de hade sin egen (lugna) takt att göra saker och ting på, det gick ju inte fort som vårat stressade västerländska liv. Dom var ända härliga om än smått förvirrade. Mitt intryck är väl att det gick ju att bo där men det var inge vidare fräscht men och andra sidan såg vi aldrig hur dom andra hostelen såg ut. Vet ej heller hur ”renliga” dom är av sig (vi i Sverige har ju rätt hög hygienisk standard). Lakan och kuddar luktade inte speciellt gott, dom luktade snarare ingrodd svett. Det var inga riktiga fönster utan vinklade glasskivor som var öppnade, och myggnät, så man fick ju ingen rast och ro med allt ”väsen” utanfor. Duscharna var bara varma om det varit sol och vi hade regn två dagar, alltså kalla duschar. Kackelackor, ödlor och småkryp fanns inomhus samt fåglar som ibland flög in :).Ett stort plus var stranden strax nedanfor med lagunen och den magnifika utsikten av grönt vatten och blå himmel (och mina eremitkräftor :)).

Aitutaki

Vad som finns att göra, ja du… tyvärr så var vi ju inte så jättebra på den fronten. Men vi tog oss ut till Aitutaki, en timmas flyg från Rarotonga, gudomligt vackert tyvarr var det lite mulet när vi var där men det var faktiskt skit samma. Nästan skönt att det inte var riktigt sådar hett. Jättefin snorkling fick vi där, min första gång, alldeles grönt vatten i lagunen och jättefina fiskar och koraller (såg ett par jättemusslor också). Jättebra guide hade vi som gav oss mycket info om landet många sagor och legender som berättades, med både allvar och humor. Vi fick även gudomligt god mat grillad fisk med sallad och bröd, tropiska frukter samt andra grejer (vad det var eller vad det hette kommer jag inte ihåg). Vi fick besöka nästan alla öar plus en rundtur på huvudön (skit kul). Flygplatsen vi landade på var skrattretande liten, men vem brydde sig? 🙂

Hela trippen var helt klart värd att göra med alla dessa kritvita stränder och denna fantastiska lagun som var så långgrund på vissa ställen att man kunde vada rätt ut till en sandbank mitt i. Åk dit! En grej som vi båda ångrar var att vi inte gick en trekkingtur från ena sidan på ön till den andra, enligt andra som vi träffat skall detta vara grymt som tusan.En annan grej vi uppfattade som rätt poppis var att paddla kajak. Ett tips är väl ocksa att hyra moppe och ta sig runt och titta.

Var den första som kommenterar