Galapagösöarna – Del 2

Vi fortsätter vår underbara resa runt Galapagosöarna, nu med målet Floreana, Santa Fe Island, Santa Cruz och Isabela.

Dag 4:
Vi vaknar på morgonen och det blir frukost som vanligt på båten innan vi går i land på ön Floreana, sydväst om Espanola. Här går vi i land vid Post Office Bay, norra delen av Floreana, där resande redan under 1800-talet började lägga sina brev i ”postlådan” här så att andra resande kunde hämta ut dom. Vi skrev några vykort och lämnade och hämtade hem några till Sverige.
Det blev även lite snorkling och chill på stranden. Vi fick se Galapagos-pingvinen och en pelikan, men även en havssköldpadda i vattnet.

Därefter blev det lunch, och tillbaka till båten, och vi skulle även hinna med ett eftermiddagsbesök också, vi skulle snorkla på öppet vatten. Så vi åkte ut med båten till ett underbart läge, nära Devil´s Crown (det ligger norr om Floreana) men det var inte där, minns tyvärr inte vad det hette och hoppade i från bumberbåten med snorkel och simfötter. Det var rättså rejäla vågor, men när man väl kom under vattnet och fick se alla underbara fiskar under ytan, var det väldigt rofyllt. Vi fick även ett spännande möte med ett sjölejon som var i lektagen och simmade rakt emot oss för att sedan i sista stund vända bort och simma runt oss några gånger innan den sa hejdå. Det var väldigt skoj att få snorkla så ute på öppet vatten.

Sedan på kvällen var det sista besöket, även detta på Floreana, Cormorant Point. Vi gick i land och fick se Blue footed Booby, som stod på stranden och showade. Detta var en mäktig ö, inte så rikt djurliv, men ön har tyvärr varit favoritplats för många besökare under åren innan Galapagos blev skyddat. En brand startades medvetet 1820 på ön av en resande, och spred sig över hela ön, vilket antagligen har gjort att här finns mindre växter och djurliv än på de andra öarna.

Här fick vi också akta oss för stingrockor som det skulle finnas mycket av på denna stranden. Vi såg dom simma runt i vattnet (med behörigt avstånd ifrån stranden) men ingen blev som tur var stucken. God mat väntade och näst sista kvällen med gänget på båten. Härlig stämning och vi laddade för att komma närmare civilisationen och snart slutet på kryssningen. Men först nästa stop: Santa Fe Island.

Dag 5:
Vi kom i land på Santa Fe Island en väldigt liten ö norr om Floreana nära Santa Cruz. Vi gick i land med bumberbåten, eftersom man inte får gå för nära med den stora båten. Här möttes vi av sjölejon på stranden, innan vi gick en upptäcksfärd runt ön. Det var nog inte någon av öarna som vi gick i land med den stora båten förrutom vid start och slutet på kryssningen. Väldigt annorlunda landskap i jämförelse med de andra öarna. Här finns den endemiska landleguanen, som vi fick bekanta oss med.

Därefter blev det tillbaka till båten, innan en snorkel-session till. Då fick vi även se (på långt avstånd och inte så stor) en galapagos-haj.

Vi började packa ihop våra grejer för att vara sista natten på båten och färden till Santa Cruz-hamn på södra sidan av ön, Puerto Ayora. Mycket båtar mötte oss och det kändes lite konstigt att vara ”tillbaka” till civilisationen igen. När vi var i Santa Cruz hamn började även fåglar cirkulera på båten, speciellt den vackra praktfregattfågeln. De är kända för framförallt två saker. Dels deras röda framdel som hanarna blåser upp för att imponera på honorna och dels att de stjäl mat i luften från andra fåglar, både från andra fregatter och andra arter.

Vi vandrade på egen hand till Tortuga Bay, en mäktig strand. Sedan blev det lunch på båten och tre av oss fick nu våra efterlängtade väskor. Det kändes bra att få ta på riktiga kläder på sista middagen, och som vi njöt. Blev också lite av ett farväl med dom man hade åkt med.
Dag 6:
Nu packade vi ihop alla grejer och sedan blev det besök på Fausto Llerena Tortoise Center, som drivs av Charles Darwin Foundation och Galapagos Nationalpark. Det startade 1965 för att rädda jättesköldpaddorna, då med fokus på arten Pinzon. Snabbt därefter bestämde man sig för att även inkludera andra arter i räddningen. Räknat fram till 2008 har mer än 4000 jättesköldpaddor från åtta olika populationer återförts till sin ursprungsö, och flera tillbaka på Espanola, som när det var som sämst endast hade 14 st jättesköldpaddor kvar. Här fick vi se både fullvuxna jättesköldpaddor och ungar.
Vi fick även besöka en grotta som vi gick igenom, underlig upplevelse, vi vet fortfarande inte var vi var. Men tillslut kom vi upp ur grottan och någon hämtade oss. Detta var sista besöket för kryssningen och vi begav oss med båt till Isabela, där vi skulle spendera två nätter.

Vi kom efter en båtfärd som vi var rädda för skulle ge rejäl magsjuka men var faktiskt ingen fara. Det tog ca 1,5h innan vi kom fram till Isabela från Santa Cruz, där sjölejonen mötte oss på bryggan och på båtarna i hamnen. Här fanns också civilisation, men mycket lugnare än på Santa Cruz. Vi hittade vårt boende och åt middag på det stället som fått högst betyg på Isabela via Tripadvisor. Här åt vi nog tre gånger under vår vistelse. Två rätter att välja mellan men precis lagom. Enkel och god mat.

Dag 7:
Vi hade bokat in oss på ett besök på vulkanen Chico, lite mer norrut än vad vi var. Det var mycket hiking vilket var skönt efter att ha varit passiva några dagar på båten. Tyvärr var inte utsikten den bästa den dagen, men väl värt utflykten. Blev middag på kvällen och njöt av solnedgången.

Dag 8:
Några av oss hyrde mountainbike och några tog det lugnt på stranden denna dag. Det var sol och vi fick se mycket djur även här. Här var det också mindre folk, och det lugnare tempo som fanns på ön, gillade jag. Det blev även lite snorkling på Isabela, men efter att ha blivit bortskömd med underbar snorkling på kryssningen fick vi nöja oss med lite fiskar och sjölejon, vilket nu i efterhand är ack så fint!

Dag 9:
Vi begav oss tillbaka till Santa Cruz där vi firade nyår innan vi började packa ihop våra grejer för att åka vidare till nästa äventyr på resan. Men det är en annan historia.

Galapagosöarna gav oss enormt fina minnen och jag kan verkligen rekommendera att åka hit. Naturen är så varierande beroende på vilken ö du besöker och djurlivet är ju faktiskt unikt på många sätt. Det är en ära att få ha besökt Galapagos och någon gång vill jag tillbaka hit för att utforska mer och kanske besöka några andra öar.