Funderingar kring Asienresa till våren 2018

0
0

Hejsan!

Jag (19 år) och min pojkvän (21 år) ska ut på en ca 2,5 månaders asienresa i slutet av januari och jag har lite frågor som jag skulle bli superglad om någon där ute kunde besvara! 🙂

Vi ska till Bangkok, Phuket, Bali, Boracay, Tokyo och Hongkong, allting är bokat och klart vilket känns väldigt skönt, men jag skulle vilja få lite inspiration av er som varit på en liknande resa, är det något speciellt som vi inte får missa på dessa platser? Är det nånting vi borde undvika? Vi är mest ute efter fin natur och häftiga upplevelser, att se tempel, museum osv är inte direkt något som intresserar oss jättemycket men visst skulle vi kunna göra det också. Är det bäst att åka på guidade turer eller är det roligare och mer prisvärt om man skulle fixa alla ”turer” själv?

Vi har varit i kontakt med en ”reseexpert” hos Kilroy och fått veta att vi inte behöver fixa några visum i förväg då vi inte kommer stanna superlänge i varje land, däremot skulle jag vilja dubbelkolla en sak. Min pojkvän kommer från Sierra Leone (ett land i Afrika) men han är svensk medborgare, spelar det någon roll vad man har för ursprung med tanke på visum? Har för mig att alla inte har samma tillgång till visum beroende på i vilket land man lever i, kan vara helt ute och cykla med med känner att det är viktigt att kolla upp så det inte blir massa trubbel angående det på vägen.. 🙂

Allt det här med olika bankkort och valutor.. Vad för bank tycker ni man ska använda sig utav när man far till dessa ställen? Och hur mycket borde vi ha med oss i varje valuta? (Tänker att det mesta tar man väll ut där på plats, eller?..) Jag har också läst att det kan vara bra att ha med sig dollar men har inte riktigt förstått varför, är det verkligen nödvändigt?

Sedan är det ju också bra att lära sig lite om vad som är okej och inte på dessa platser, oskrivna regler och ja, annan övrig information som kan vara bra att veta, vad är rimliga priser för tex en måltid, taxiresa eller dylikt i dessa länder? Är det något ställe eller färdmedel vi borde undvika? Jag har inte så bra koll på allt detta så jag skulle uppskatta om ni med lite mer erfarenhet skulle vilja berätta lite om saker man kanske inte tänker på!

En sista fundering har jag för tillfället, hur gör jag med lagring av bilder och filmer? Jag har funderat om jag ska ta med datorn för att kunna tanka över allting med jag är samtidigt rädd för att den ska bli stulen.. Vi kommer ta med oss en systemkamera samt en gopro men de kommer garanterat bli full innan resan är över, har ni några åsikter angående det? Borde vi tänka annorlunda? Köpa fler minneskort att ta med istället för datorn?

Vill tacka på förhand för svar, allt kan verkligen vara till hjälp! 🙂

0
0

Hoppa över Boracay och välj en annan ö i Filippinerna! Palawan tex

• Vanja Appelqvist Östman
    Ja vi funderade på Palawan men det verkade som en sån otrolig bökig process att ta sig dit, men känner nu i efterhand att vi skulle valt det istället.. Skulle ju vilja besöka El nido, men nu har vi faktiskt bokat resan till Boracay redan så det får bli det.. Får väll ta en sväng till Palawan vid något annat tillfälle! :)
0
0

Ni vill se natur o kultur skriver ni! Boracay är en konstlad turist tivoli ö med höga priser

Visar 2 resultat
Ditt svar

Vänligen först för att skicka.