Tågluffa

tja, Jag och en polare har tänkt att tågluffa i Europa till sommarn. Vi har bestämt att vi ska köpa ett interrail-kort, global. Vi har funderat på att spara in en del tid och pengar genom att sova på tåget. Men hur ligger de till igentligen, hur mycket kostar tillläggen för sovkupér? Någon som kan berätta lite hur ni gick till väga, sov ni i sovkupé eller vanlig stol? Vad rekomenderas, för- nackdelar? Med ett interrail-kort, kan man åka på alla tåg, i de länderna som ingår? Tack på förhand // Gurra

Hej Jag tagluffade i Europa for 2 sommrar sen. Vi akte fran Sverige till Ungern, igenom Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Osterrike och lite mer. Pa taget mellan Kopenhamn och Prag (Hamburg, Berlin, Dresden) ar det nastan omojligt att bara aka pa Interrail kortet. De enda tag (som jag vet) som gar dar emellan ar Interrail tag som man maste betala extra for. De ar dock mycket finare an vanliga gratis tag. Kommer inte ihag riktigt hur mycket det kostar, men det kanske var 500 kronor?! Visa Interrail koret sa far ni ett rejalt avdrag iaf. Vi akte aldrig nog langa strackor for att kunna sova en hel natt pa taget, sa vi tjanade inte in nagra pengar dar. Jo, det var en natt, mellan Budapest och Berlin pa vagen hem som vi sov pa taget. Da var vi vara tidigt ute och tog en egen kupe som man kan stanga dorren pa. Sen drog vi for gardinerna sa ingen kom in och vips hade vi 8 stolar for oss sjalva som man kunde breda ut sig pa och sova gott! Jag skulle inte rekommendera att kopa ett stort Interrail kort, helt enkelt for att det blir for mycket tid att kolla upp olika tagtider och sitta pa taget. I ostlanderna behover man inte kopa tillagg pa de allra flesta tag. Annars sa kan man nog komma undan bara man kollar upp alla mojliga fardvagar. Till exempel kan man aka fran Prag till Wien jattesnabbt om man betalar tillagg, eller kan det ta flera dagar om man aker igenom alla smabyar och stannar nagon natt har och dar. Vilken resrutt har ni tankt? Hoppas att det hjalpte lite iaf! Ida

Hej! Jag tågluffade förra sommaren och köpte ett 2 zoners kort 22dgr +26 år. JAg åkte en del av delånga resorna på natten. I sovkupé på natten kostade det extra å andra sidan sparar man ju in på logi den natten. På vissa tåg måste man göra platsreservationer som kostar extra (typ 30 kr). Började med nattåg från Malmö till Berlin (150 kr). I Berlin kunde man också åka gratis på S-bahn (pendeltåg) med interrailkortet. Därefter tåg till Prag. Nattåg till Budapest (150 kr). Tåg till Zagreb och därifrån nattåg till Split, detta tåg var dock ersatt av buss pga ombyggnad och kostade inget extra. Färja till Hvar (ingick ej men kostade bara 35 kr!)vidare till Dubrovnik (100 kr). Buss därifrån till Split, nattbuss/tåg till Zagreb. Tåg till Wien. Detta tåg passerad dock genom Slovenien som ej ingick och när vi hade passerat gränsen till Slovenien kom en ny konduktör på och ville ha betalt. Eftersom vi gjort slut på de sista pengarna innan vi klev på tåget hade vi inga. Som tur var var han snäll och lät oss åka med ändå. Från Wien åkte vi till nattåg till München men då satt vi. Följande dag åkte vi genom hela Tyskland via Hamburg till Köpenhamn. Genom Tyskland var det snabbtåg och det kostade 150 kr extra. Jag skulle inte rekommendera att köpa ett globalkort utan i stället välja länder utifrån de zoner som ingår. Man hinner ju ändå inte åka genom hela Europa. Fördelen med globalt kort kanske är att man får fler dagar ?! Vi kollade tågtider på bahn.de som är en jättebra sida som har med tågtider över hela Europa. Ibland finns vissa undantag från interrailkortet men det står i det lilla häftet man får till biljetten. Kolla på sj.se för mer info. Jag gillade Kroatien men man kan ju inte utnyttja interrailkortet så mycket där. Att åka färja är dock väldigt billigt. /Jenny

hej jag har kollat upp med Ryanair och flyga runt i Europa till 5 olika ställen och det skulle kosta mig 1600-1700 kr (Inkl skatt och flygtilläg) under en 20 dagars period, men man ser ju inte lika mycket på själva resan

Hej, Undrar lite om hur ni har gjort med bokningar på tågen på era resor? Har ni bokat i förtid? eller bara köpt en platsbiljet på plats?

Jag har tågluffat 2 ggr. Och nästan aldrig bokat plats på tågen. (Bara i nödfall) Jag vet att de blivit lite hårdare på regler nu. Men när jag åkte så behövde man sällan boka eller betala någon reservations avgift. Det var bara att hoppa på tåget och hoppas att det fanns plats! Och det fanns det alltid! Ibland massor! Och ibland mindre plats, men det var ju trevligt också. Få åka med nunnor, alkisar, barn, you name it. Men nattågen brukar inte vara så fullbokade. Och de tåg som man får "åka gratis" på. Dvs. de tåg där man slipper reservera plats, där finns oftast mer utrymme. Tågen kanske är lite äldre. Men ähh.ok. Du sparar tid och pengar att åka med de där "gratis" nattågen. Det enda som behövs är interail biljetten. Det är inte fråga om någon häftig säng då. Men ofta finns kuper, som man kan boka upop för sig själv. Man fäller ihop sätern aoch vips har man en "dubbelsäng". Nästan bättre än de där smala jobbiga (och dyra) nattbäddarna. Men tiderna förändras. Nu finns det ju så flashiga snabb tåg i Europa. Och de KOSTAR EXTRA! På de tågen får man alltid betala utöver interrailbiljetten. Tråkigt och dyrt! Det beror lite på vart du ska åka i Europa. men oftast finns alternativ. Flera avgångar. Där endel kostar och endel är gratis. SJ.s europa tidtabell hade vi med oss, och där står allt. Skit i att köpa biljetter. Kör interrail fullt ut! =) Lycka till! =)