KOMODO

Den som vill kan göra följande resa (om mod och tid finnes) Taget ur min dagbok 1994.

Vi tar båten över till Lombok (Bangsal) för att i morgon kunna ta vår båt till Sumbawa – Komodo – Flores. Resan kostar 100 $ inkusive mat. Vi övernattar på (Kontiki Beach Inn), en enkel bungalow nära stranden och båten. Vi går den korta sträckan upp till Pamenang för att äta lite gott. Det blir nästan en Ristafel med fem-sex små rätter. Det är en muslimsk restaurang, så de har ingen öl men de gick ut för att köpa det till oss. Ölen kostar dock lika mycket som maten. Totalt betalar vi 4 $ per person.

Det är inte riktigt den båten jag hade väntat mig. Skepparen vill ställa in båtturen. Det är bara två tyskar (vegetarianer) och vi. Vi säger att turen var garanterad att gå, så det är inte vårt bekymmer om det är lite folk på båten. Efter häftiga diskussioner kommer vi fram till en lösning på problemet. Det ska ingå en hotellnatt (i Bima) på resan, men vi går med på att betala själva. Vi köper rikligt med mineralvatten som skall räcka hela resan på sju nätter. Alla entréer till Komodo och Rinca skall ingå (vilket skulle vara lättare sagt än gjort).

Efter vissa bekymmer att gå ombord kommer vi äntligen iväg. Maten ombord är okej. Tyskarna äter inte kött och Tommy hade problem med magen, så det blir desto mer kyckling för mig. Under natten passerar vi en aktiv vulkan. Den glöder i mörkret! Båten ankrar för natten och vi ser fram mot en dag med bad och snorkling. Det är för sent att göra något i dag.

Ännu en dag på båten. På turen ska det finna bra möjligheter för snorkling men verkligheten är en annan. För det första startar vi alldeles för tidigt (de vill till och med starta innan solen har kommit upp) och båten ankrar en timme före mörkrets inbrott. För det andra finns det bara ett par fungerande Cyklop / Simfenor att tillgå. Vi får inget kött idag.

Vi får möjlighet att få bada (på Sumbawa) i sötvatten och kunna tvätta håret från salt. När vi tuffar fram ute på havet, ser jag ett rådjur komma simmande! Den verkar komma i panik då den simmar rakt ut från stranden. Besättningen lyckas fånga den med ett lasso. Tyskarna går i takt. De är Ultradjurvänner och de kräver att rådjuret skall köras in till land och släppas. Köttet motsvarar ett par månadslöner för dem. Efter stort rabalder slänger de helt sonika djupet över bord. Besättningen är sedan mer eller mindre förbannade på resten av resan.

På kvällen får vi ännu vegetarisk mat och vi frågar varför vi inte kan få kött. ”Chicking dead sir” säger de. Ett jäkla skit prat. Besättningen tror väl att alla turister är vegetarianer. De åt antagligen upp alla våra kycklingar. Här börjar mardrömmen. Båten går långt från land i ganska hög sjö, utan lanternor mitt i natten. Vågorna slår över däck där vi alla sover. Att sova under däck i dieselavgaserna är uteslutet. På morgonen är vi ordentligt blöta.

Ankomst till Bima. Båten stannar ett bra bit från staden. Vi kräver att bli transporterade till staden. Enligt turen skulle båten stanna i Bima och inte utanför. De ser sin chans att tjäna extra pengar på oss. Mycket bråk för ingenting. Skepparen betalar motvilligt en Bemo till stan. Vi sover på hotell (20.000 Rp) .Dusch och WC ingår, vad skönt! Vi lämnar Bima på förmiddagen för att tuffa vidare mot Komodo. Vattnet är kristallklart.

Att det finns haj i vattnet får den tyska flickan erfara. Hon snorklar nära stranden och får plötsligt se en haj framför cyklopet. Jag undrar vem som blev mest rädd! Fiskarna lyckas att få tre fiskar. Två till besättningen, medan vi får bara en av dem.

Ankomst till Komodo island. Vi får möjlighet att gå upp på land och sträcka på benen. På kvällen får Tommy ett frispel och kräver att få bli körd till land. Vi får fortfarande bara vegetarisk mat. Efter högljudd diskussion kommer han i land men restaurangen har slut på all fisk och kött. Han får nöja sig med soppa.

Pulau Komodo och de tre närliggande öarna (Rintja, Padar och en liten ö precis utanför Flores) är alla Nationalparker och hemvist för några av märkligaste djuren på jorden. Denna relik från forntiden frodas på öarna utan konkurrens från andra rovdjur. De kan döda stora bytes djur som vildbufflar, vildsvin, hjortar och getter. Komodovaranen upptäcktes först 1912. Vuxna hannar når längd av (normalt) 2.5 m och väger 60 kg. Det största kända exemplaret var 3.1 m och vikten 166 kg.

Det finns 2571 exemplar på Komodo och 795 stycken på Rinca. Tillstånd måste köpas av en särskild myndighet (PPA). Numera använder man inte lockbete. Vi går ut för att titta på de största ödlorna i värden, nämligen Jättevaranen. Senare far vi vidare till Rinca (Rintja), där vi också ser några ödlor. Några vildhästar ser vi däremot inte. Fortsätter nu mot Flores och ankrar upp för natten. Flygande hundar (en slags fladdermöss) kommer i tusentals, helt ljudlösa startar de alla på en gång. Ett verkligt skådespel.

Ankomst till Labuhanbajo (L´Bajo) på Flores. Vi kommer med nattbussen till Ende (380Km), med viken vi får en mardrömsresa. Bussen är full med rissäckar och kycklingar. Benutrymmet är inte anpassat för västerlänningar. Det är tur att det är mörkt så att man slipper att se de dåliga vägarna. Floras är en kristen ö, där majoriteten av befolkningen är just kristna

8 kommentarer på KOMODO

1. Andreas

Hej!
    Det verkar som om alla resor man hör om till Komodo blir riktiga äventyr. Reste till Komodo för 2 år sedan och även det var en riktig strapats med skeppsbrott och andra nu minnesvärda händelser.

Res gott!
    Andreas

2. Ragnhild

Förstår du inte varför du inte fick något kött, det ska ju naturligtvis sparas för att mata varanerna med. Jag såg ett fruktansvärt program på Travel channel igår. Där man slängde ner en levande get till varanerna, och sådant betalar folk för att titta på.

3. Johan

Konstigt tycker jag att ni inte kan klara nagra dagar utan kott. Man kan ju inte fa allt serverat pa silverfat nar man ar en sann backpacker!

4. Andreas

Förövrigt så matar de inte komodoödlorna längre. Anledningen till detta är att det inverkade negativt på deras naturliga beteende.

5. Emilia

Hej. Har själv gjort en liknade båttur från Lombok via Komodo och vidare till Flores och vill bara säga att det inte nödvändigtvis behöver vara så kämpigt som du beskriver det. Vi var 10 pers som delade på en båt och vi fick helt ok mat. Inte speciellt mkt kött men jättegod vegetarisk nasi goreng och fruktpannkakor till frukost som båtsmännen lagade ombord. Jättefina dyk/snorkling fick vi också, bla på paradisön Moyo där vi också gick en tur i skogen till ett helt underbart vackert vattenfall! Det enda negativa med resan var eg att det var lite problem med motorn då och då vilket gjorde att det läckte avgaser in över däck. Inte så trevligt, men det bra kompenserade det dåliga och lite äventyr får man stå ut med om man ger sig ut på en sån här resa! Emilia

6. Louise Blomberg

Av ren slump traffade jag pa en gammal svensk man i Jakarta, som kande igen min vaska fran Ecuador…fragade om jag har varit dar eller kopt den i gamla stan i Stockholm 🙂 sa att farfar bodde hela sitt liv i Quito och han fragade om det mojligtvis kan ha varit Rolf Blomberg? Paff som man blev, undrade jag hur dem kande varandra..ena ledde till det andra och nasta vecka satt jag pa en bat med honom till Komodo, vilket va det basta aventyret jag nagonsin varit med om…massa kott fick jag iaf!!!

7. Tompa

Det ser ut som om det är fler som haft problem med båtresor mellan Lombok-Flores.
    Det man kanske ska ha klart för sig innan man ger sig ut på en sådan båtresa är att inte ”gast” så mycket om ”dittan”och ”dattan”.. Många ggr. så tycker turister att det är deras röst som gäller men ack vad fel man kan ha där. Kontentan av en sådan handling kan erfara rätt obehagliga stunder, vilket är helt onödigt.

Jag har själv spenderat en herrans massa tid nere i Indonesien och får nog säga att jag har kommit kommit rätt närma den indonesiska kulturen, vilket har lett till många nya vänner. Många ggr. så framkommer det i samtalen att många turister har ett förhållnings sätt mot befolkningen som gör att situationer som ex. denna båtresa uppkommer. Det har även många gånger setts av mig själv att personer tycker att de kan göra som de vill eftersom det är de som har pengar (oviljan att betala för vissa tjänster).

Nu vill jag dock påpeka att det även finns en massa indoneser som är ”röt ägg” men allt för många ggr. så är det tyvärr omvänt.