Ocean Rafting på Bali

Bali har fångat mångas hjärtan. Jennifer spenderade två veckor här och kommer alltid att minnas de sköna stränderna, livsglädjen hos befolkningen och den billiga, goda maten. Men det hon minns allra starkast var en morgon ute till havs, på en båt full med resenärer som förväntansfulla väntade på ett gäng delfiner.

Vi hade bokat in oss på en ”Ocean Rafting” en dag under våra två veckor på Bali. Trötta, men förväntansfulla tog vi oss upp runt sextiden denna morgon. Bussen skulle hämta oss utanför vårt hotell, så det var inga långa kliv vi behövde ta på morgonen. Det känns alltid lite motstridigt att gå upp tidigt en semesterdag, men samtidigt var vi fulla av förväntan. Jag älskar att åka båt, jag älskar att vara ute till havs och jag älskar att se solen gå upp i horisonten. Jag älskar även delfiner och andra vattenvarelser och finner dem intressanta och vackra. Bussen körde den korta biten ut till hamnen som ligger på Balis östra sida, en bit utanför Nusa Dua. När vi färdades mot hamnen gick solen sakta upp och bara denna utsikt var värd mödan att kliva upp tidigt.

Väl nere i hamnen bjöds vi först på en välbehövlig frukost som avnjöts med soluppgången som utsikt. Båten vi skulle ut och leta delfiner på låg och guppade i hamnen och väntade på oss alla. Efter frukosten begav vi oss mot bryggan och klev i båten. Denna båt rymmer ungefär 15 personer och tog oss ut till havs. Till en början åkte vi sakta förbi andra båtar innan vi nådde öppet hav och kunde bränna på i snabb takt. Vi färdades längs kusten och hade hela tiden Balis vackra, gröna landskap på vår högra sida. Inga delfiner syntes ännu, men vi hölls underhållna av den fart som båten höll och sättet vi flög över vågorna på. Ingen garanti fanns såklart för att vi skulle få se delfiner, men vi hade förhoppningar.

Efter ett tag hörde vi föraren ropa något och sänkte sedan farten. Han pekade på vår högra sida och först såg jag bara något stort simma i vattnet och det dröjde ett tag innan jag hörde föraren ropa att det var en val och jag till slut såg och hörde lufthålet ge ifrån sig luft. Det var en stor val vi såg framför oss och alla de som skrikit av förtjusning av båtens fart blev nu knäpptysta. Vi såg valen röra sig framåt och för mig blev detta en dröm som blev sanning. Jag såg förtjust på denna stora, vackra varelse som rörde sig framför mig och var alldeles för fascinerad för att få upp kameran.

Tillslut såg vi valen ta ett dyk ner i vattnet och visa upp sin vackra och stora stjärtfena. Vi fick höra från personalen att valen nu dykt långt ner under vattenytan och förmodligen inte kommer att visa sig igen på ungefär fem minuter och att vi då inte vet vart den kommer att dyka upp. Därför fortsatte vi vår resa ner längs Balis kust. Jag hade fortfarande förhoppningar om att få se delfiner, men var mer än nöjd över att ha fått se en val. Vi åkte i snabb takt igen och solen stod nu rätt högt på himlen men gav ändå ett intryck av tidig morgon.

Tillslut såg vi ett tjugotal delfiner hoppa i vattnet och vi alla skrek av förtjusning. Båten saktade ner och delfinerna kom allt närmare. De hoppade och lekte runt oss och vi fick se dem på riktigt nära håll. De följde båten med förtjusning och det kändes som om de nästan njöt av att höra våra applåder och skrik. Jag blev som ett barn igen och insåg snabbt hur otroligt barnslig jag måste se ut, men jag bjöd på det, för detta var ett tillfälle som måste tas till vara på! Delfinerna ger sig tillslut av och vi vände båten och åkte tillbaka mot hamnen.

Resan uppför Balis kust, med de vackra landskapen på vår vänstra sida färdades vi med glada hjärtan. Vi var trötta efter morgonens äventyr och klev av båten med glädje och en känsla av att vi absolut fått valuta för pengarna. Väl hemma på hotellet igen packade vi väskan inför en lugn dag på stranden.

Var den första som kommenterar