Chanuka – den judiska/israeliska ljusfesten

En tänd chanukaljusstake Ungefär vid samma tid på året som de kristna firar jul, högtidlighåller judar världen över (och främst i Israel) chanuka, det vill säga ”tempelinvigningsfesten”.

Ett par hundra år före vår tideräknings början var landet Israel en del av Alexander den stores sönderfallande rike. Under hans levnadstid respekterades den judiska kulturen och religionen som en särart i det grekiska imperiet. Efter hans död, när Israel blev en del av det syriskgrekiska riket, förbjöds emellertid iakttagandet av de judiska sederna och templet i Jerusalem vanhelgades. Ockupanternas mål var att assimilera judarna till hellenismen, den grekiska kulturen.
 
Grekernas taktik lyckades delvis, då många judar tog upp grekiska traditioner, antog grekiska namn och så vidare. När grekerna nådde staden Modiin i centrala Israel, år 167 före vår tideräkning, stötte de emellertid på motstånd. En liten grupp män startade nämligen ett uppror mot stormakten. De vägrade underkuva sig de grekiska lagarna som förbjöd utövandet av den judiska religionen. Istället flydde de upp i bergen och inledde ett flerårigt gerillakrig. De syriskgrekiska trupperna led nederlag efter nederlag och tvingades på flykt.
 
Mot slutet av år 164 före vår tideräkning nådde de judiska krigarna Jerusalem. Där renade de templet, återinvigde helgedomen och tände den gyllene ljusstaken, ett tecken på den gudomliga närvaron i templet. Man fann endast olivolja som skulle räcka för att ljusstaken skulle lysa under en dag, men som genom ett under räckte oljan åtta dagar – tillräckligt länge för att man skulle hinna tillverka ny olja.
 

Med anledning av den sensationella judiska segern och miraklet med oljan firar judar världen över chanuka under en dryg vecka varje år. Under helgdagen ber man speciella böner och sjunger sånger med familj och vänner. Man samlas i hemmen för att tända en åttaarmad ljusstake (plus ett extra ljus som man använder för att tända de andra ljusen) med stearinljus eller olivolja. Dessutom äter man traditionellt potatisplättar stekta i olja eller munkar friterade i olja. Allt detta gör man för att minnas oljemiraklet.
 
En annan mycket gammal sed som hör chanuka till är att barn brukar få ”chanukaslantar” från sina föräldrar som belöning för framgångsrika studier i judiska ämnen. Nuförtiden ger vänner och släktingar varandra presenter, ofta i samband med gemensam ljuständning och sjungande av chanukasånger.
 

Alla dessa aspekter på chanuka märks mycket tydligt i det israeliska samhället veckorna före och under helgdagen. I till exempel bokhandlar säljs chanukakort, böcker om högtiden och cd-skivor med helgdagssånger. På ett stort antal platser, från de enklaste stånden på gatorna till de exklusivaste affärerna, kan man hitta chanukaljusstakar i allt mellan plast och äkta silver. Dessutom säljs olivolja, vekar och andra tillbehör.
 
I många fönster och portar kan man se tända chanukaljusstakar under helgdagen, men även på offentliga platser i Israel finner man ljusstakar, ofta mycket stora sådana. I korsningar och parker, men även på hotell och till och med på parlamentets tak kan man se chanukaljusstakar under högtiden.
 

I vartenda bageri och café, men även i varje större och mindre affär i Israel, säljs under chanuka en viss sorts bastant oljefriterad munk med fyllning. Detta bakverk är fantastiskt gott och konsumeras i mycket stora mängder, trots att det inte alls är nyttigt. (Det är ungefär som semlor runt Fettisdagen i Sverige.) Många affärer i Israel har också kampanjer med speciella erbjudanden på chanukapresenter.
 
Trevlig chanuka!

2 kommentarer på Chanuka – den judiska/israeliska ljusfesten

Svara till