Shibuya – Tonårshysterins mecka

Linda konstaterar att Shibuya kanske är en av världens mest hysteriska stadsdelar. Modetrender och mobiltelefoner. Tusentals människor och tokiga manicker. En stadsdel många drömmer om att resa till och vilken få tror sina ögon då de väl får se. Backpackings läsare inbjuds att tjusas av denna trendkittel i Tokyo.

Shibuya är kanske en av de mest hysteriska – i ordets allra mest positiva mening – stadsdelar som finns i vår värld. Solariebrända tonårstjejer trippar omkring i skyhöga klackar med diamantprydda mobiler i den ena handen och märkesväskor i den andra. Deras lika fejkbruna pojkvänner med lika blonderade kalufser hänger med. Varenda tonåring i Tokyo, kanske Japan och till och med resten av Asien, känner till detta tonårsmodets mecka med kommersialismens allehanda honnör i varenda gathörn och vrå.

Människomassorna, shoppingutbudet, världens största övergångsställe med fem gigantiska reklamskärmar runtom och den allmänna neo-moderna neurosen är utan like – och så där alldeles hejdlöst bedårande som bara Tokyo kan vara.

Upplevelser

Hachikō –ハチ公
Berömd staty och mötesplats på plazan utanför Shibuya Station. Mer eller mindre den allra bästa utgångspunkten för en förstagångsbesökare i stadsdelen.
 

Shibuya Crossing och Starbuck’s
Med Hachikō i ryggen befinner du dig plötsligt vid världens största övergångsställe. Det påstås att si så där 10,000 personer strömmar över de fem riktningarna varje gång det slår om till grönt. Känslan av att vara i denna enorma folksamling är onekligen en upplevelse. Vill du betrakta dramat utifrån, rekommenderas det att gå in på Starbuck’s i Q-FRONT och köa för ett fönsterbord på ovanvåningen. En gång i minuten får du se världens mest färgglada myrornas krig utbrytas utanför fönstret.
 
Center-gai –センター街
Det är knappast så att någon gata i Shibuya är speciellt tråkig, men Center-gai tillhör de mest lockande. Ta till vänster utanför Q-FRONT för att hamna bland hårspraysdoftande trängsel, klädesbutiker, skoaffärer, hysterisk musik, pachinkosmatter och annan Shibuya-stämning.
 
Koen-dōri 公園通り
Koen-dōri betyder Parkgatan och är en populär shoppinggata som leder mellan 0101 och Yoyogi-kōen i intilliggande Harajuku.
 
Bunkamura-dōri – 文化村通り
Bunkamura betyder bokstavligt ”cultural village” och består av ett konstmuseum, en konserthall, två biografer och en teater.

NHK Studiopark
NHK (Nippon Hōsō Kyōkai eller Japan Broadcasting Corporation) är den japanska motsvarigheten till SVT. NHK Studiopark är öppen för allmänheten och en guidad tur ger möjligheter att se bakom kulisserna på t.ex. live-produktioner.

Tobacco and Salt Museum
Den japanska regeringen har monopol på tobak och salt, ergo ett museum tillägnat ämnena. Tycka vad man vill, så där lite lagom galet japanskt känns det allt.
 

Shopping

Shibuya-109
Templet med stort T för allt vad tonårsmode heter. Allt från ljudnivån till utbudet till butiksbiträdena på de tio våningarna kommer att få dig att tappa hakan – av förundran, förälskelse eller förargelse, kanske alltihop.

Shibuya-109-2
Lillasyster med butiker även för modemedvetna unga män.

Parco
Varuhus med kläder, kläder, kläder och mat.

0101 (Marui)
Stor klädkedja med butiker i många av Tokyos stadsdelar.

Seibu
Det mesta du kan tänka dig… Missa inte Loft med livsstilsprylar.

Tokyu Hands
Livsstilsprylarnas flaggskepp i Japan. Definitivt roligare än det låter!

4 kommentarer på Shibuya – Tonårshysterins mecka

  1. Peter

    Haha, det verkar helt underbart. Tack än en gång för dina fina guider. Känner jag mig själv rätt kommer jag att stå i den berömda korsningen i sommar och begapa hela spektaktlet. Kan knappt vänta! 🙂

  2. Linda

    Peter, jag kan garantera dig att du kommer att få en alldeles fantastisk resa! 😀

  3. Carina

    Här kommer en till fråga :D. Är d dyrt att resa runt i Japan? Dyrt med mat? och shopping?

  4. Linda

    Wow…
    Vill bjuda storsyrran nu i mars på en resa dit….25 år halååååååå! räcker en vecka ? Thnx för att du skriver, very intresstinnnnngg….
    Skål för bästa namnet oxå.

    MVHHHH Linda =0P

Svara till