Kina på en vecka – Del 1

Kina på en vecka är helt omöjligt. Men det finns hopp, även om man har en smal plånbok och tajt om tid. Allt handlar egentligen om planering, att hitta guldkornen och lära sig av andras misstag. Så här var Alexandras och hennes väns resa i fyra olika städer i Kina under en vecka.

Kort info om valutan
Renminbi är den valuta som används i Folkrepubliken Kina i Asien. Valutakoden är CNY, men förkortningen RMB förekommer ofta. Grundenheten är 1 yuán, som delas upp i 10 jiao och 100 fen. I oktober 2016 var valutakursen:

• 100 SEK = 78,2 CNY (RMB)
  • 100 CNY (RMB) = 128,3 SEK

Renminbi på olika språk:

• förenklad kinesiska: 人民币
  • traditionell kinesiska: 人民幣
  • pinyin: rénmínbì, egentligen Ren min bi yuán

Att boka tåg i Kina är hur enkelt som helst. Du hittar alltid mindre resebyråer lite här och var. Välj destination och plats,  och sen är det klart. För att få tag på billiga biljetter ska du helst boka några dagar i förväg. Vi ville åka från Beijing till Xi`an och se på terracotta-soldaterna. Biljetten dit skulle kosta 450 kronor och resan skulleta omkring 10 timmar. Det tyckte vi blev lite dyrt med tanke på att vi hade planer på att dra till Shanghai också.

Min kinesiska vän He Fang tipsade oss om att stanna till vid Pingyao för att få se en utav de få platserna kvar av vad hon kallade ”gamla” Kina. Biljetten dit kostade 120 RMB och därifrån till Xi`an 210. Ett tips för att få de billigaste platserna och ändå sova på tåget, vilket kan vara smart om man inte vill se ut som ett vrak när man kommer fram, är att sova överst på en ”hardsleep” säng. Det är de billigaste sovplatserna och de bästa enligt mig. Man får ha sin säng i fred och störs inte av att folk går fram och tillbaks i gången.

När vi kom fram, ångrade jag inte en sekund att vi valt att stanna här över en natt. Det var idylliskt, det var som att vi åkt tillbaks i tiden. Äldre kvinnor och män som sakta tog sig fram på gatorna. Barn klädda i typiska dräkter, maten som doftade underbart och alla husen som verkligen påminde om det ”gamla Kina”. Dock var biljetterna till Xi`an nästa dag slut.

Men det var inga problem sa en kvinna till oss. Om vi bodde på hennes hostel kunde hon fixa biljetter till oss nästa dag. Vi tackade ja, och sedan bodde vi på Harmony Guesthouse en natt. Och hade biljetter tillbaks till Xi`an nästa dag. För att uppleva Pingyao ska man helst bo innanför murarna. Men att ta sig fram kan ta lång tid, så vi hyrde en tandemcykel och cyklade omkring överallt.

I Pingyao ska man passa på att äta deras hemgjorda nudlar. Färska nudlar serveras i en god stark sås med vitlök och andra grönsaker. Kostar runt 6 RMB och håller dig mätt större delen av dagen. Trots att Pingyao är ett turistområde så lever människorna här sitt eget liv. Vi fick till och med uppleva en filminspelning. Man kan även besöka olika muséer, som den första banken i Kina etc. Det kostar 140 RMB för att besöka alla, men det hoppade vi över.

Ett besök på en fin restaurang går på omrking 100 RMB för två. Rummet som vi hyrde gick på 180 RMB för två stycken, men då hade vi ett typiskt rum från forna Kina vilket var väldigt elegant. Självklart finns det billigare alternativ. Vi åkte därifrån på kvällen dagen efter. Det är ett till tips, man sparar tid och pengar på att åka på kvällen. Då man kommer fram relativt tidigt och är utvilad.

Nästa stopp blev Xi’an. Här skulle vi bara stanna över dagen för att se terracottasoldaterna. Bussen tog vi direkt från tåg/bussstationen. Vi frågade en dam om bussen som gick dit, det kostade 17 RMB. Väl framme, en och en halv timme senare gick vi in. Inträdet hit kan variera beroende på årstid. Men kostade då 90 RMB. Om du vill ha en guide så får du betala ytterligare 100 RMB och ska du bara ha hörsnäckor så kostar det 40 RMB.

Vi valde det sistnämnda, vilket var helt värdelöst då det inte gick att koncentrera sig på det man såg och hörde. Ett tips, läs om terracottasoldaterna och dess historia innan. Och skippa hörsnäckorna. Det finns ändå små texter på de olika fynden om man vill veta mer.

Eftersom vårt tåg inte skulle gå förrän elva på kvällen tog vi god tid på oss, och var inte tillbaks i centrum förrän vid femtiden på eftermiddagen. Vi ville se oss omkring och åka till det omtalade ”muslimkvarteret”. För att ta sig dit är det rakt fram från tågstationen. Väskorna lämnade vi på tågstationen, det kostade 10 RMB för två väskor hela dagen.

På väg till muslimkvarteret gick vi in på Geming park. Det var oerhört vackert, och det fanns till och med en nöjespark brevid. Efter vår korta vistelse hos radiobilarna fortsatt vi vår promenad mot muslimdistriktet. Det var som att befinna sig någon helt annanstans. Det var musik, det serverades grillat kött, pannkakor, sötsaker, vinröda drickor som smakar utsökt. Det fanns allt.

Efter att ha ätit och druckit gick vi vidare och in på ett mysigt torg. Som såg ut som Louvren på utsidan. Det var som att befinna sig i en storstad med alla neonlampor tända i alla möjliga färger. Nu längtade vi bara att få komma till Shanghai.

3 kommentarer på Kina på en vecka – Del 1

1. Fred Anderson

Utmärkt skrivet! Jag och min kille hade tänkt att dra till Xi’an när vi är i Kina om ett par veckor, och vi funderar på att ta samma rutt som du skriver om här 🙂