Sydafrika utan bil – fullt möjligt

Kenneth och hans fru reser mycket, nyligen i Sydafrika, och de vågar alltid ta ut svängarna lite mer än den typiska turisten. De är inte rädda för att prova nya saker och gå utanför guideböckernas tips och riktlinjer. Att Sydafrika sägs vara svårtillgängligt utan egen bil är något paret inte förstår. Här kan du läsa om bussturerna som inte är allmänt kända.

Kan man ta sig runt i Sydafrika utan att ha bil?

Det är en fråga som jag ställde till flera personer innan jag själv gav mig av dit och så gott som alla, svarade ja. Någon sa att det finns airconditionbussar mellan en del städer som verkade vara ok. Det framkom även att det finns minibussar men de avråddes jag från att åka med. Förutom risken att råka ut för en trafikolycka så finns risken att bli rånad, antingen i bussen eller på busstationen.

Då varken jag eller min fru hade några planer på att hyra bil så intalade vi oss själva att det naturligtvis måste gå att komma fram i landet ändå. Folk flyttar ju på sig och det är inte många som har råd med bil. Alltså inköptes billigast möjliga reguljärbiljett till Kapstaden, vilket visade sig vara med Turkish Airways. Hånleende polare sa: Det ska bli kul att höra hur ni klarade er utan bil, när ni kommer hem.

Hur gick det då?

Vi tog oss runt med en blandning av Intercapes bussar, minibussar, delade taxibilar, tåg och till ställen som Godahoppsudden och vindistrikten tog vi ordnade turer.

Det började med att vi anlände i Upington, ett par timmar från gränsen till Namibia i en av Intercapes nattbussar från Windhoek. Vår plan var att stanna en natt och fortsätta dagen efter med buss till Bloemfontein. Vi hade kollat upp att Intercape körde dit, vilket klockslag bussen skulle gå: 7.30 på morgonen (och anlända 14.40 i Bloemfontein) och vad den kostade: 230 Rand, (ungefär samma i svenska kronor). Nästan för smidigt men vi hade glömt en sak: Kolla om bussarna gick varje dag.

Det hade vi tagit för givet så när vi fick bekräftat att de bara gick två ggr i veckan, samt att den närmaste avgången var slutsåld så kändes det inte alltför uppmuntrande.

Enligt personalen på Intercapes lilla kontor så fanns inga andra alternativ. Vi kunde inte tro att detta var sant och frågande runt bland folk. Alla med vit hudfärg var säkra på sin sak: Det är bara att vänta de där dagarna men när vi frågar en svart tjej så säger hon: Det går minibussar till Kimberley från taxistationen vid supermarket.
Där konstateras att minibussen brukar gå någon gång mellan 9 och 11, beroende på när den blir full och att färden tar ca: fyra timmar.

Efter 4 timmar på spikraka vägar och med insikten att en minibuss med 15 personer i (exklusive chaufför och ett barn) går att få upp i drygt 120 blås i nedförsbacke, anländer vi i Kimberley. Vi kollar in världens största handgrävda gruvhål, innan vi dagen efter fortsätter med nästa buss.

Precis som i Upington så känner ingen med vit hudfärg till att det finns några förbindelser med andra städer annat än med Intercapes bussar. Detta gäller även turistinformationen i staden (och alla andra städer).

I vilket fall som helst så tar minibussen 2,5 timme på sig till Bloemfontein. En stad som vi faktiskt kom att gilla av någon underlig anledning.

Vill man härifrån vidare till Lesotho så går bussen klockan 6.00 och biljetten köps under bussstationen. Till Gardenroute kör Intercape från turistinformationen, rätt avkrokigt från stan i övrigt, liksom de flesta platser bussen stannar på. Väl nere på garden route så är förbindelserna tätare och enklare att hitta även om de vita fortfarande inte känner till att det går minibussar.

Tåg
Shosholoza Mey http://www.spoornet.co.za/ShosholozaMeyl/index.jsp
Sträckan mellan George och Mosselberg är en turistlinje med ånglok, som ersätter den som tidigare gick mellan Knysna och George.

Buss:
Intercape, http://www.intercape.co.za/
Greyhound, http://www.greyhound.co.za/
Translux och City to City, http://www.translux.co.za/
Hyfsat bra bussar och relativt prisvärda för längre sträckor men dyra på korta sträckor. Billigare ju tidigare man bokar. En nackdel är att de ofta stannar på bensinstationer utanför städerna och inte går dagligen på vissa sträckor samt att man måste köpa biljett i förväg.

Minibuss och delad taxi:
Är billigt, smidigt och enkelt. Går mellan de flesta orter, även långdistans. Ingen direkt tidtabell utan man får vänta tills de är fulla (eller betala för ett eventuellt ledigt säte), alla har eget säte även om det kan vara trångt. Bagaget lastas oftast i vagnar bakom bussen.

På turistinformationerna känner man inte till deras existens. De få vita som känner till dem sprider mest dåliga rykten. Typ: chaufförerna har inget körkort, är onyktra, bilarna har blankslitna däck och har de inte det så har man skurit in ny mönstring med kniv. Största faran verkar enligt dem vara att bli rånad i bussen.
Vi har bara bra erfarenhet av de turer vi gjorde och tycker att det var det trevligaste sättet att ta sig runt på.

Buss i skyddad form:
Bazbus, http://www.bazbus.com/ Här kan man köpa olika sorters pass av typen hop on hop off. De hämtar på ett backpackerställe och släpper av en på nästa. Går även att köpa enkelbiljetter (men till högt pris).

Overland:
Bussar eller ombyggda lastbilar där ett gäng turister körs en viss sträcka, ett par veckor, till olika sevärdheter i landet eller i grannländerna. Finns en mängd olika alternativ och kan bokas hemifrån.

Dagsutflykter finns på de större turistorterna vilket gör att man kan komma ut till ställen som t.ex: Godahoppsudden och vindistriktet.

5 kommentarer på Sydafrika utan bil – fullt möjligt

  1. Lars

    Tjena,Kenneth!
    Trevlig läsning!!
    De minibussar som du skriver att vita ger ett felaktigt/dåligt rykte är inblandade i MÄNGDER av olyckor och rekomenderas ICKE att använda!
    De hade nyligen en razzia och tog 3000 taxis som inte hade taxilicens!!Jag åker ganska ofta till Kapstaden pga familjeförhållanden och har sett de mest otrevliga saker hända.Dödsolyckor är vanligt förekommande med dessa fordon!
    Taxikrig mellan bilarna förkommer mer eller mindre konstant och det är inte heller ovanligt att de skjuter på varann.De rykten som du hörde om dem är tyvärr oftast sant!
    Därför ger det mig rysningar att du rekomenderar detta.
    mvh
    Lars

  2. Kenneth

    Tack Lars, för att du skrev kall fakta vad gäller resande i minibussar.

    Får väl hoppaas att det var fler minibussar än de vi åkte med, som nådde sin destination med passagerarna kvar i livet.

  3. Mr. Safety

    Har du tänkt på hur farligt det är att gå upp ur sängen på morgonen? Det ger mig rysningar att folk rekommenderar det.

    Kenneth är uppenbarligen nöjd med sin resa och det kan jag förstå, då tycker jag han gör helt rätt i att rekommendera den. Vill man alltid välja säkraste alternativet ska man nog hålla sig hemma istället. Bra artikel!!

  4. Cecilia

    Åkte också runt i Kapstaden och områdena runt Kapstaden dagligen i 3 veckor. Alla resor gick förträffligt, utom en på kvällen runt kl 20 då vi blev blåsta på 5 rand i förhöjd kvällstaxa. Tyckte de vita taxi systemet var bra och bekvämt. Saknade det när jag kom tillbaka till Sverige. Kvällstid skulle jag dock vara lite försiktig med linje taxi. Men medans pendlarna åker och på dagen tycker jag taxi är bästa alternativet. Tåg och vanlig buss kan också fungera speciellt på morgonen och på dagstid. Men jag kommer ta en vit taxi nästa gången jag är i Kapstaden. Den absolut lyxigaste taxin åkte jag i Khayelitsha.

Svara till