Da jag kontaktat Mohammed pa CS hade han bett mig att vanligen inte uppge hans namn eller adress vid den syriska gransen da det efterfragades vart jag skulle ta vagen i Syrien. Detta for att den syriska regeringen inte uppskattar denna typ av interaktion mellan syrier och turister. Och av denna anledning ar aven CS blockerat for atkomst fran syriska servrar.
—-
”El nes el arab yoheboun el ared”. Arabiska, betyder: De arabiska manniskorna alskar golvet.
Pa tredje vaningen i ett av de finare kvarteren hade det viktiga vardagsrumsgolvet som utgor basen for alla hemmets handelser: frukost, middag, konversationer om flickor, te, tv-tittande, tapetserats med orientaliska mattor i likhet med alla andra hus i Syrien. Utefter vaggarna lag tunna madrasser och kuddar vilka dagtid fungerade som soffor och nattetid slapades till vardagsrumsgolvets mitt och radedes upp med filtar da jag och de unga araberna skulle ga och tryna. Sitt eget rum – Va? och sangar – vad var detta for fanerier? Mohammed menade att han sov bast pa golvet. Langst in i vardagsrummets horn stod en liten TV och rullade fargsprakande indiska bollywoodfilmer oversatta med arabisk text vaxelvis med saudiarabiska tv-shower – dar samtliga som syntes i rutan 24 timmar om dygnet var morka skaggiga man i langa vita okenklanningar med palestinasjalar pa huvudena som hangde ned over axlarna som langa har.
Ocksa lagnhetens toalett var ett intressant upplevelse – en sadan dar du sitter pa huk och prickar ett hal i golvet varpa du vander dig till hoger och famlar med blicken efter toalettpapper men istallet finner en bla vattenkanna som du skall vattna dig med efter avslutat toalettbesok.
I vaningen bodde Mohammed, Mohammeds kusin Ahmed samt tva av deras vanner. Samtliga var 22 ar, man (naturligtvis) – det kommer inte pa fraga att muslimska man och kvinnor delar bostad eller besoker varandra innan giftemal. De fyra herrarna hade varit vanner sedan barnsben och utgjorde den kompletta umgangeskretsen utanfor slakten; Mohammed forklarade for mig att han namligen inte skulle uppskatta om hans vanner skaffade nya vanner, vilket skulle gora honom avundsjuk och likasa skulle hans vanner bli avunsjuka om han borjade hanga med andra manniskor.
En silverbricka med en tekanna stod hela denna kvall och for den delen aven alla andra kvallar pa vardagsrumsgolvets mitt och fyllde med jamna mellanrum upp de sma glasen med ”te” (dvs sockervatten som spetsats med nagra ynka teblad) medan vi overraskande oppet diskuterade kulturer, religioner, kvinnor och sex.
De berattade att de samtliga var troende muslimer och levde darefter. Alltsa: Inget svinkott. Inget sex innan giftemal (en av herrarna trodde dock att han eventuellt skulle behova rucka lite pa denna regel…). De hade aldrig smakat alkohol. Och fem ganger om dagen vande de sig mot Mekka, knot handerna pa brostet med nedbojda huvuden och slutna ogon, reciterade valt stycker ur koranen varpa de foll pa kna pa golvet med handerna framstrackta , reste sig till sittande position med handerna strackta over huvudet, bojde framat…
De unge mannen hade haft ett flertal europeiska couchsurfare dar tidigare och var makta nyfikna och fascinerade av denna livsstil trots att det inte for en sekund inbjod dem att ansluta sig till ett sadant otyglat levnadssatt: Dricka sig full och lojlig pa acklig dryck tills man forlorade intelligensen och i minnesluckornas yra gjorde nagot sa avlagset som att stoppa snoppen i en losaktig kvinna som inte var oskuld och som man sedan fick konssjukdomar av. Nej, detta var inte for dem!
Han forklarade att arabiska man ”care about women too much”. Hela deras varld kretsar kring kvinnor. De spanar pa kvinnor, talar om kvinnor, planerar vem de skall prata med, lyssnar pa sentimentala karlekssanger som svammar over av komplimanger och ord som ”b’hebbek” (jag alskar dig) och ”habibi” alskling. Kvinnan behandlas som en prinsessa och skall inte latas behova nagonting av sin man.
Efter kvallens middag som tog plats i ring pa vardagsrumsgolvets mitt – doppande pitabrod i olivolja och za’tar (arabisk krydda med sesamfron) inlagda aprikoser, labane (yoghurt) och oliver klockan 23 borjade Ahmad att spela rytmen ”debke” pa min darbouka vilken spelas i flera sociala sammanhang men i forsta hand pa brollop. Och vi radade upp oss hallande i varandras hander och borjade stega at sidan och dra pa axlarna upp och ned i takt med trummans rytmer och arabiska trumpeter…
Jag hangde med Mohammed i en dryg vecka, vilken ur antropologisk synvinkel var en av mina rikaste upplevelser nagonsin!
så jäkla bra skrivet, jag skrattade högt