El Bolsón – en hippieby i Patagonien

I norra Patagonien ligger den liberala byn El Bolsón, vars invånare lever kvar i 70-talets hippievåg. Många backpackers tar sig dit för att slippa det turistiga som finns längre norrut i Argentina och istället ta del av El Bolsóns lugn och öppenhet. Johans veckolånga vistelse i denna märkliga by blev till en närmast spirituell upplevelse.

Vi hade en vecka att fördriva i El Bolsón. Vi kom hit utan några direkta planer, precis när högsäsongen var slut. Det var en blandning av dålig planering och medvetenhet som gjorde att vi kom när andra precis lämnat byn. Vi ville andas ut, ta det lugnt och hade hört att detta skulle vara den rätta platsen för lata dagar i hängmattan. Vi ville se platsen när turismen inte fanns där och se hur byn fungerade en vanlig vardag under lågsäsongen. Allt detta skulle bidra till den lugnaste veckan på hela vår resa.

Lågsäsong i all ära

Innan vi anlände till El Bolsón hade vi spenderat en vecka i Bariloche som ligger två timmar norrut. Då hade vi fått erfara att det var lågsäsong av en anledning; morgnarna och kvällarna var lika kalla som en kall svensk höstdag. Det var inget som störde oss, snarare tvärtom, vi kunde göra alla aktiviteter utan att känna trängsel från en massa andra turister och som svensk är man ju van vid kyla.

Att ta buss från Bariloche till El Bolsón var enkelt, det avgick bussar minst två gånger i timmen. Väl i El Bolsón checkade vi in på ett hostel som låg på 15 minuters gångavstånd från centrum. Vi bodde i en egen stuga med fem madrasser, kök och toalett. Ägarna var ett äldre par som bodde precis intill i ett hus och hade hönor, tuppar och katter som sprang runt våra ben så fort vi gick utanför dörren. De hade även en liten damm i trädgården som var full med regnbågslaxar.

En dag frågade jag mannen om de brukade äta fiskarna varpå jag fick svaret: ”No, I don’t eat family”. Svaret fick mig att känna mig som en girigbuk som inte hade något annat i tankarna än att sätta tänderna i hans fiskfamilj, så jag fick snyggt manövrera in samtalet på något nytt. Den mentaliteten som vår hostelägare hade delade han med många andra i El Bolsón och därför anses det vara en hippiestad. Folk lever i lugn och ro i små stugor, odlar sina egna grönsaker och frukter och har ett tempo som saknar stress.

En vanlig dag i El Bolsón

Det tog oss inte många timmar från vår ankomst till stugan till att vi hittade lugnet. Där fanns en tystnad som annars är svår att hitta. Vinden susade i trädkronorna, på avstånd porlade floderna fram och olika mindre irriterande djurläten infann sig emellanåt. När vi vaknade på morgnarna gick vi lugnt ner i köket, satte på gasolvärmaren, gjorde frukost och kokade mate.

För er som inte varit i Argentina kan jag förklara att mate är ett té argentinarna dricker alltid och överallt. Smaken är ganska bitter och sättet man dricker teet på skiljer sig från våra tévanor. Som turist dricker man det mest för att ta seden dit man kommer och samtidigt låtsas vara ”local”. När solen värmt upp morgonluften gick vi ut i trädgården, la oss i varsin hängmatta och låg där i timmar. Vi läste böcker, lyssnade på musik och pratade. Efter mer än fyra månaders resande i högt tempo var detta det bästa som kunde hända. När kvällen närmade sig gick vi ner till eldstaden och tände en brasa och satt där i några timmar. Som ni ser var detta en väldigt lugn vistelse, nästan som en själslig resa i jakten på sig själv.

Marknad värd att gå på

El Bolsón har ett tempererat klimat vilket gör att de har fyra årstider, precis som i Sverige. Därför är det lätt att odla olika grödor. Staden är känd för sina bärodlingar, ostar, rökta fiskar och små ölbryggerier. Allt är självklart ekologiskt odlat och säljs på marknader i stadskärnan varje vecka. Varje tisdag, torsdag och lördag är Plaza Pagano fyllt med stånd som säljer alla lokala specialiteter. Förutom det finns det många som säljer sina hantverk i form av bland annat halsband och prydnader.

Denna marknad skiljer sig mycket från andra vanliga marknader som går att hitta. Det är riktiga hantverkare, bosatta i El Bolsón som tillverkar sakerna, så allt är väldigt välgjort och fint. Självklart får man betala lite mer, men det är det värt. Detta är ett måste när man är i El Bolsón. De flesta invånarna är samlade med samtliga turister och stämningen är på topp.

På med hikingbootsen

Runt El Bolsón finns det väldigt bra hikingmöjligheter. Man kan välja själv hur länge man vill vara ute, men det gäller att planera i förväg eftersom man går uppe i bergen utan guide. Det finns små stugor utplacerade där man kan övernatta. Oftast är det gratis första natten. Det går att gå in på turistinformationen och ta en karta med alla stugor utsatta. Det är ett enkelt och billigt sätt att spendera någon dag på. Är vädret bra är det en fantastisk natur man vandrar genom.

Parque nacional los alerces
El Bolsón ligger relativt nära nationalparken Parque national los alerces, som anses vara en av de vackraste nationalparkerna i Argentina. Syftet med uppkomsten av nationalparken var att skydda de speciella träd, Fitzroya cupressoides, som kan bli 70 meter höga och nå en ålder på tusentals år. Parken präglas av berg, dalar, floder, sjöar och glaciärer. Det finns möjlighet att göra rafting, klättring och till viss mån skidåkning. Fiske är också väldigt populärt. Under fiskets högsäsong vallfärdar folk från hela världen till Argentina för att fiska efter bland annat regnbågslax och lax.

Lågsäsongsfiske
Fiska kan man även göra i El Bolsón. Det finns rinnande vatten på ett par ställen både i och utanför byn där man med rätt utrustning kan få upp kraftfulla regnbågslaxar.

En dag prövade vi på fisket. Vi hade träffat en annan backpacker som reste runt med flugfiskeutrustning och tog med oss till en flod i El Bolsón i hopp om att få något. Det tog oss cirka en timme att gå till floden och på vägen dit passerade vi en hel del hemmabyggda stugor som låg sporadiskt utplacerade. Varje stuga hade en egen odling och där fanns ofta en massa djur som sprang runt i trädgården. Vi passerade även en liten kommersiell bärodling där vi gjorde ett snabbt besök. Vi pratade med ägaren och fick en bra redogörelse över hur bärindustrin fungerade och hur bär blir sylt.

När vi kom till floden fick vi först skrämma iväg en flock får och lamm för att komma till flodens kant. Eftersom det var lågsäsong var vattenståndet väldigt lågt och fisket var inte alls tillfredsställande. Det spelade ingen roll. Det var en fruktansvärt vacker dag och vi satt vid en rinnande flod, mitt i en skog och tog det lugnt. Produkten av vårt fiske blev en liten regnbågslax som inte var mer än tio centimeter lång. Den fick leva vidare.

Efter en timme började vi gå uppströms och efter ett tag såg vi att där fanns ett litet ölbryggeri inklämt mellan en massa träd. Tyvärr var det stängt då det var söndag, men ägaren var där och efter en kort dialog gick han med på att ge oss en snabb rundtur. Han visade oss hur själva proceduren gick till, vilka sorters öl de bryggde och hur stora volymer de handskades med. Det blev en lärorik dag, nu visste vi det mesta om både öl och sylt vilket gav oss en tillfredsställande känsla. Kunskap är makt! Sedan dess har det uppkommit situationer där jag inlett meningar med ”På tal om sylt, när jag var i Argentina…”

Välmående vecka

Efter vår nästan spirituella vistelse, var vi så avslappnade att vi knappt kunde gå till bussen som skulle ta oss ifrån El Bolsón. Våra hjärnor var tömda på onödig fakta och vi insåg att detta hade gjort oss väldigt gott. Vi hade fått insupa den äkta naturen och låtit frisk luft fylla våra lungor. Alla småsaker vi hade gjort; entrat syltmakarnas förtrollade värld, fiskat, vandrat och tagit det lugnt hade givit oss en total upplevelse som inte kunde jämföras med något annat vi gjort på vår resa. Vi var tillfredsställda.

4 kommentarer på El Bolsón – en hippieby i Patagonien

1. sofie_karlstroem

Grym artikel! Du lyckas verkligen förmedla känslan av lugn och harmoni. När jag kommer till Argentina ska jag definitivt titta förbi El Bolson för lite spiritual healing. I need it! Kram och lycka till på resten av resan.

2. Björn Johansson

ja den är synnerligen sömnig denna stad. Men de har väldigt god glass!

3. klara tysk

halloj!

jag tänkte fråga om du vet hur långt det är från buenos aires till el bolson i tid och längd? och hur en enklast tar sig dit utan att flyga och vad detta kan kosta?

vore kalas för svar här eller på min mail: Klara.tysk@gmail.com