Rosalie Moller

Många dykare som besöker Egypten drömmer om att få dyka på SS Thistlegorm. Det var även ett av mina mål när jag åkte till Hurghada. Jag fick aldrig chansen eftersom det blåste för mycket men jag gjorde två dyk på vad som kallas Thistlegorms systefartyg Rosalie Moller.

När jag lämnade Arlanda var jag i mina tankar redan påklädd och klar för att dyka på SS Thistlegorm. Det var för mig ett vrak jag inte kunde missa. När jag cirka ett dygn senare på väg ut för att göra ett provdyk förstod jag att den starka vinden skulle förstöra mitt mål. Det blåste ganska kraftigt och skulle så fortsätta i ett par dagar. Något Thistlegormsvrak fick jag aldrig se men fick ändå möjligheten att dyka på ett annat fartyg, sänkt av samma tyska bomflygplan som två dagar tidigare 1941 hade sänkt mitt huvudmål.

Rosalie Moller hette vraket. Ett 108,2 meter långt och 10 meter brett engelskt lastfartyg byggt 1910. Rosalie Moller ägdes av det skandinaviska rederiet Moller line och lämnade Durban i Sydafrika den 11 september 1941. Hon var lastad med 4680 ton som skulle till Alexandria i Egypten. Natten mellan den 7-8 oktober låg hon för ankare vid den nordvästra sidan av ön Gubal Saghir vid vad som ansågs vara en säker plats efter det att Thsitlegorm två dagar tidigare hade attakerats vid den normala ankarplatsen.

Hon låg där och väntade på att få gå igenom Suezkanalen som fortförande var blockerad av ett fartyg som hade gått på en mina. 12:45 den åttonde oktober 1941 upptäcktes hon av två tyska bombplan och en timme senare låg hon på botten. Av den runt 30 man stora besättningen lyckades alla utom två stycken komma undan med livet i behåll.

Rosalie Moller är ett relativt oförstört vrak. Hon vilar upprätt stående på sandbottten på ett djup av 53 meter och toppen av masterna når upp till ungefär 17 meter. Den fyrbladade propellern kan ses på ett djup av 45 meter även om den numera bara har tre blad kvar. Kollasten hon hade när hon sjönk finns fortförande kvar men är av ringa intresse. Det som är roligt med att dyka på Rosalie Moller är att alla instrument och verktyg fortförande finns kvar.
 

Klockan 10:45 den elfte november 2003 stod jag klar för att påbörja mitt första dyk av två på Rosalie Moller. Det pirrade lite i magen eftersom detta var mitt första decodyk. Vi gick ner efter en lina och nåde snart den bakre masten. Fortsatte sedan rätt ner och nådde lastutrymme fyra, ett av de två lastutrymmen som hade träffats av tyska bomber.

Det är otroligt att se vad en bomb kan göra med så pass tjock plåt. Vi fortsatte mot fören och passerade snart skorstenen. Den var till hösten 2000 intakt då den ryktes loss av en dykbåt som hade använt den till att förankra i. En bit framför skorstenen ligger bryggan där allting ska ligga kvar orört. Det såg jag aldrig eftersom jag saknar erfarenhet av att gå in i vrak. Dyket forsatte fram till fören där vi vände och gick tillbaka på styrbord sida.

Vid den sidan vimlade det av småfisk och runt stimmet av småfisken jagade grupper av giant trevalies. En silvergrå fisk som lever på ett djup mellan 10-100 meter och kan bli cirka 170 cm stora. De har en förmåga att se riktigt elaka ut med spetsiga fenor och mungipor som nå äna ner till knäna om de hade några. Vi var snart tillbaka till den bakre masten där vi startade vår uppstigning.
 
Det andra dyket startade på samma sätt vi gick ner efter den bakre masten men fortsatte ner i lastutrymme fyra. Det där bomben hade träffat. Vi fortsatte ut genom bombhålet och gick sedan upp en bit för att ta en närmare titt på maskinrummet. Känslan att dyka på ett så stort och orört fatyg som Rosalie Moller är fantastiskt.

Efter maskinrummet så fortsatte vi bakåt mot aktern. I en stålställning längst bak på vraket verkade det pågå ett årsmöte för lejonfiskar. Jag har aldrig sett så många lejonfiskar på ett och samma ställe. Otroligt vackra med sina slöjor låg de där och kollade på oss. Vid dyk på dessa djup så har man alltid för lite tid och det var dags för oss att lämna Rosalie Moller. 
 
Vill du göra ett anorlunda röda havet dyk så bör du besöka Rosalie Moller. Det relativt avlägsna läget, det stora djupet och den dåliga sikten (mätt i röda havet mått) gör att det ännu är ett orört vrak. 
Jag dök med James & Mac, ett dykcenter som ligger vid Gifton beach resort i Hurghada. Jag har bara bra saker att säga om James & Mac. Det var bra service, bra båtar, god mat och trevliga människor.

Rosalie Moller


  • Nationalitet: Engelskt
  • Rederi: Moller Line Ltd
  • Sjösattes: Januari 1910
  • Längd: 108,2 meter
  • Vikt: 3963 ton
  • Motorstyrka: 1980 hp
  • Maxhastighet: 10,5 knop

2 kommentarer på Rosalie Moller

  1. Chrisse "Narkad-som-fan" Gustafsson

    Alltså!! Har för mig att vi först gick ner i maskinrummet sedan ner i lastutrymmet. Var det du ELLER jag som var så narkad att vi inget minns, eller var vi det båda?? 😉
    Bra skrivet.
    Keep up the good work / Chrisse

  2. Martin Wennström

    Det är du som har fel… FEL FEL FEL.
    Föst ner i lastutrymmet, ut genom bombhålet och sen upp och ner i maskinrummet.

Svara till