Tågluffa i Indien

Hubli JunctionDina föräldrar tågluffade i Europa. Storasyrran backpackade i Sydostasien. Du vill ha ett nytt äventyr. Varför inte tågluffa i Indien? En kryddoftande, färgglad och kaotisk del av Asien väntar på dig! Att resa med tåg är det ideala sättet för dig som eftersträvar rörelsefrihet till ett budgetpris.

I Indien finns 63 000 kilometer tågräls och 6 800 stationer som bör hålla den mest ihärdige resenär sysselsatt. Kombinera med ett par bussresor och du tar dig till Indiens alla hörn billigare än ett SL kort i Stor-Stockholm. Genom att resa med nattågen i sovvagn spar du dessutom in på boendekostnader.

Du kommer tveklöst att möta väldigt många intressanta människor. De flesta av dem är otroligt vänliga och framför allt nyfikna. Under min allra första tågresa i Indien mellan New Delhi och Ajmer bjöd en sariklädd kvinna i samma vagn mig på sin egen matsäck. Under resan mellan Ahmedabad och Goa berättade en italienska om vandringar i Nepal. Indiska tåg är en plats för möten mellan människor som aldrig skulle ha setts annars. Att stämningen ombord på tågen är annorlunda från svenska tåg är givet men det är ändå svårt att inte höja ögonbrynen ibland.

Yngre resenärer från Indien ägnar stora delar av resan åt att visa upp sin mobiltelefon, som garanterat är nyare och bättre än din! De spelar musik högt, inga hörlurar här inte, eller drar igenom ringsignalerna ett par varv. Trots armbågande om plats vid påstigning blir stämningen snabbt gemytlig när tåget lämnat plattformen. Mottot som gäller i second class är: En person till får alltid plats. Att visa hänsyn till andra resenärers privatliv och lugn och ro är indierna inte alltför bra på. Lampor tänds ofta och gärna mitt i natten, ingen smyger ut om de ska av när andra sover. Närgångna frågor ställs och många vill fotografera sig med utländska turister. Men, man får ta det med en nypa salt. Beroende på hur bekvämt och trångt du vill åka finns ett antal klasser att välja mellan.

Alla klasser finns inte på alla tåg. De finaste och dyraste klasserna är 1-3 AC Sleeper där du får filtar och sover bekvämt medan du i den billigaste klassen kan tvingas åka på bagagehyllan vid trängsel.

  • 1 AC Sleeper (1AC): Bekvämaste klassen med dörrar istället för skynken. I övrigt inte någon egentlig skillnad mot 2 AC Sleeper.
  • 2 AC Sleeper (2AC): I denna klass har du AC. Det sover fyra personer i en kupé. Ett tygskynke hindrar insyn från gången. Längs gången finns ytterligare en våningssäng.
  • 3 AC Sleeper (3AC): Här har du fortfarande Air Condition. Det sover sex personer fördelade i trippelvåningssängar. En våningssäng längs med gången tar ytterligare två personer.
  • Chair Car (CC): Sittplatser i form av enkla dynklädda bänkar. Ingen AC. Det ska även finnas sittvagnar med AC.
  • Sleeper (SL): Uppbyggd på samma sätt som 3 AC men samma tunna dynor som i Chair Car.
  • Second Class (SC): Trä eller metallbänkar med en bagagehylla ovanför. Galler istället för fönster och slagsmål för att komma ombord. Men, det är väldigt billigt och bagagehyllan funkar att sitta på.

Det finns olika sorters tåg. Dels de långsamma passagerartågen men även så kallade expresståg (Rajdhani Express och Shatabdi Express). Expresstågen tar ut en extra avgift men så går de snabbare också. Det allra lyxigaste sättet att resa är med Palace on Wheels. Maharadja-rustade vagnar med alla tänkbara bekvämligheter. Men, vi backpackers föredrar något mer spartanskt, inte sant?

I sovvagnarna väljer du också om du vill ha över-, mellan- eller underslafen. I Sleeper Class/3 AC är det skönt att ta den översta. Då kan du krypa upp och lägga dig även om medpassagerarna vill sitta uppe längre. I 2 AC är det ideala om man är två som reser tillsammans att ta en överbädd och den som finns precis under. Då kan ni sitta/ligga oberoende av resten av kupén.

Boka/Köpa biljett
Att boka på stationen: I vissa städer bokar du inte biljett direkt på stationen. Istället går du till ett booking office/reservation office. Det brukar ligga i en byggnad bredvid stationen. I New Delhi finns bokningskontoret för turister en trappa upp i stationsbyggnaden. Biljetter till resor samma dag eller i second class köps vanligen på stationen. I bokningslokalen finns flera luckor och köer. Ofta finns en som vänder sig mot turister, äldre och handikappade – använd den.

Ibland finns en kö enbart för kvinnor. En oskriven regel är dessutom att kvinnor har rätt att gå före i alla köer. Se till att vässa armbågarna, om du inte är snabb nog vid biljettluckan kommer någon annan trycka in sitt formulär och pengar även om du står först.

För att kunna köpa biljett måste du fylla i ett formulär. Du skriver i ditt namn, adress och telefonnummer. Hur många bäddar/sittplatser du vill ha samt i vilken klass. Observera att du måste fylla i tågets nummer/namn och mellan vilka stationer du vill resa. Detta kan vara lite krångligt att ta reda på. Det finns tavlor uppsatta på väggarna med de är ofta inte på engelska. Därför kan trains at a glance (se nedan) vara till hjälp. Du hittar det lilla vita formuläret utlagt på bord/bänkar. Annars, träng dig fram till en lucka och peka mot högen innanför, alternativt stick in näven själv och ta för dig.

På en del stationer/bokningskontor som till exempel Bangalore City Railwaystation finns ”datorer” med pekskärm. Där kan du söka efter tågnamn och nummer. Sedan kan du med den andra maskinen kolla platstillgång och pris. Detta sparar tid då du inte behöver stå i kö till en lucka och sedan få reda på att tåget är fullt. Köp över internet är också smidigt. Ingen trängsel och en väl uppbyggd hemsida. Under perioder kan sidan dock bli överbelastad.

Det går att avboka sin biljett och få alla pengar tillbaka vid avbokning 24 timmar innan avgång. Du kan boka av senare men då förlorar du mer och mer pengar beroende på antal timmar till avgång. Vänd dig till ett reservation office. Tänk på att du även nu måste fylla i formuläret!

Priser
Det är väldigt billigt att resa med tåg i Indien jämfört med i Sverige. Om du nöjer dig med Sleeper Class och Second Class kommer du genom halva landet för 50 svenska kronor. För aktuella prisuppgifter, gå in på www.indianrail.gov.in. Barn mellan 0-4 år reser gratis. 5-11 år reser för halva priset. 12 år och uppåt betalar fullt pris.

På vissa tåg finns en tourist quota. Det innebär att ett antal platser reserveras för resenärer med utländskt pass. Detta är ett smart sätt att få biljetter på tåg som tycks fulla. Ibland behöver man påminna personalen i biljettluckan om att kolla om det finns turistplatser kvar. Alla stationer kan inte boka turistplatser, främst de största städerna ordnar detta. Vissa tåg blir uppbokade långt i förväg så köp i god tid eller var beredd att ändra färdväg.

Mat
Det finns inga restaurangvagnar som vi i Sverige, tack vare SJ, är vana vid. Istället kommer tågpersonalen att gå runt i vagnarna och ta upp beställningar. Vanligen kan du beställa vegetariskt eller icke vegetariskt. Vid middagstid kommer sedan maten i form av ris, curry och ett chapatibröd att uppenbara sig vid din plats. Under resan vandrar försäljare runt i vagnarna med chai-té, läsk, vatten, snacks och annat. Är du nyanländ i Indien rekommenderar jag att du tar med kex eller annan paketerad mat för att undvika magproblem. Även frukost kan du beställa, den består av vitt bröd och smör eller ibland omelett. Utbudet varierar beroende på tåg.

Toaletter finns i såväl indisk som västerländsk variant. I slutet av långa resor kan de ha hunnit bli oerhört ofräscha. Se till att ha eget toapapper med om du inte vill använda vänsterhanden och lite vatten. Allt som hamnar i toaletten åker rakt ut på spåret, det vill säga toaletter som används när tåget står still vid en station skapar en stinkande sörja nedanför plattformen…

Vart tar skräpet vägen?
När du kastar skräp i papperskorgen vid handfaten ramlar det direkt ut på spåret. Många kastar därför ut allt de inte vill ha kvar direkt genom fönstret. Längs många tågspår går sedan fattiga och plockar upp matrester och annat användbart.

Att ta med sig
Toapapper, våtservetter, handdesinfektion, öronproppar, snacks och vatten kommer göra resan mycket trevligare. I de lägre klasserna tillhandahålls inga filtar/lakan utan du får ta med din egen sovsäck eller filt.

Destinationer

Goa är inte en tågstation, utan en region. Ta reda på vilken som är den närmaste stationen för stranden du ska till. Magdaon och Vasco Da Gama är huvudstationerna. Ska du till exempel till Arambol är Pernem Train Station lämplig medan Canacona Train Station är nära Patnem Beach.

Hampi är ett populärt resmål som saknar tågstation. Ta tåget till Hospet och sedan lokalbuss eller rickshaw (80 Rs) till Hampi. New Delhi har fyra tågstationer. New Delhi train station ligger precis vid Paharganj som är det populäraste området för backpackers. (Old) Dehli train station återfinns i Old Dehli. Nizzamuddin train station finns längst bort från Paharganj. Däremellan finns även Sarai Rohilla train station.

Kontrollera alltså noga från vilken station ditt tåg avgår och ha gott om tid att åka dit. På New Delhi stationen hittar du också International Tourist Bureau där resenärer kan boka biljetter i lugn och ro. Se till att ha jämna pengar med dig!

Varanasi har rykte om sig att vara den värsta tågstationen i Indien. Som tur är stämmer inte det till fullo. Stationerna i Delhi är värre om nu det kan räknas som tröst. Åtminstone finns bara en station i Varanasi. Undvik att ta de förbetalda rickshawsen just här. Gå istället 200 meter till huvudvägen och vinka in en rickshaw. En parentes är att trafiken i Varanasi enligt mig är den värsta i hela Indien.

Bangalores (Bengaluru) city train station är stor. Trots det gör du bokningar enkelt på reservation office till vänster om huvudbyggnaden. Pekskärmsdatorer gör det enkelt att hitta tågnummer och tider. Att boka flera tågresor härifrån är smart särskilt om du vill resa mellan små städer senare. Deras bokningskontor är krångligare utan datorer och dålig engelska från personalens sida. I Bangalore finns ytterligare två stationer: Cantonment train station och Yesvantpur train station.

Udaipurs station är rätt smidig och enkel om du varit på en del andra stationer tidigare. Den förbetalda rickshaw du hittar till höger utanför stationsbyggnaden fungerar bra. Jodphur har en kaosartad tågstation med ett bokningskontor 200 meter därifrån. Tågen härifrån är ofta fullbokade långt i förväg. Fastnar du här, åk till busstationen. Köp inte biljett från någon av ”kontoren” som kantar vägen utanför stationen.

Indores station är funktionabel även om det är svårt att veta vilken sida du ska gå ut på för att hitta vandrarhem. För övrigt är Indore som stad mycket otrevlig, undvik om du kan! Pushkar har ingen tågstation. Åk till Ajmer och ta lokalbussen för 9 Rs till Pushkar eller en betydligt dyrare taxi.

På så gott som alla stationer kommer någon att försöka lura dig. Allt från den vänlige mannen som säger att bokningskontoret för turister på New Delhi stationen har brunnit ned till hopen av vandrarhemstouts utanför tåget när du stiger av. Tacka vänligt men bestämt nej till alla erbjudanden. Välj själv vilket hotell du vill bo på och låt ingen annan köpa biljetter åt dig. Hassel och trassel ingår vid resor i Indien. Det är bara omöjligt att föreställa sig exakt hur mycket.

Darjeeling Limited är en fruktansvärt bra film som peppar upp dig inför resan! Även om du kan få fel intryck angående kvaliteten på vagnarna. Slumdog Millionaire är såklart också en bra film att stilla Indiensuget med.

Och förresten, om du vill transportera din elefant på tåget får du betala 1500 rs extra (se till att boka i förväg)!

14 kommentarer på Tågluffa i Indien

  1. Martin Jonsson

    Valdigt intressant artikel. Garna fler bilder pa insidan av tagvagnarna, sarskilt ekonomiplatserna. De som man ser aker pa taken, ar de alla fripassagerare? Hur ar utsikten fran tagralsen? Givetvis sa varierar det mellan resmal, men i allmanhet.

  2. Jenny

    Tyvärr har jag inte bilder från secon class, men testa att googla.

    Utsikten varierar men sålänge det är ljust ser man spännande vyer. Städer, byar, vattendrag, människor, natur, ja allt möjligt.

  3. Joakim

    Intressant artikel, gav mig mycket bra info då jag ska till Indien inom 2 veckor.

  4. Ellen

    Ja tågresor i Indien är ett äventyr i sig. Smutsigt och skrämmande men även vackert och härligt. Ett charmigt kaos, precis så som jag vill minnas Indien..

  5. Annamaja

    Mycket information men ingenting om RAC. Definitionen verkar iofs vara lite varierande även hos indier.

    En mycket bra sida för att boka indiska tågbiljetter är för övrigt cleartrip.com. Mycket mer användarvänlig än den statliga varianten. Gjort mitt resande mycket lättare.

  6. Wilda Nilsson

    Annamaja-
    Artikeln var tänkt som lite grund info och inspiration men du har såklart rätt i att RAC och WL är smarta system.

    RAC- reservation against cancellation innebär att två personer delar på en sängplats och att sedan den med ”riktig” biljett får en uppgradering till hägre klass och RAC innehavaren får hela bädden.

    WL- waitinglist innebär kortfattat att man står i kö för en plats och allteftersom folk bokar av sina biljetter kommer man närmre att få en plats.

    Istället för att jag skriver en guide kring detta fenomen- kolla in på: http://www.indiamike.com/india-articles/indian-railways-rac-and-indian-railways-waitlists/

    De förklarar det hela grymt tydligt!

    // Wilda

  7. Björn Alsmark

    Hej Wilda, jag är inom din blogg nästan varje dag och följer med stort interesse med på vad du gör.
    Funderar att ev. resa till Indien och läste din tågliffa i Indien-guide. Jätteintressant och så skriver du så bra. Återkommer. Kram

  8. BIRGITT JENSEN

    Hej. Jag har tänkt att jag skulle backpacka i Indien i oktober- men efter att läst din artikel så blir jag lite osäker, kommer jag att överleva? Hehe 😀 Detta blir min första backpack-resa o jag är ingen van resenär. Jag är 56 år o kan lätt bli förvirrad hehe. Bra eller dålig idé? Några ytterligare råd?

Svara till