Guide till södra Laos

Bolevan Plateau- Laos Med Pakse som utgångspunkt utforskar du enkelt Bolaven Plateau och islands. Uråldriga Wat Phu Champasak är en lämplig dagsutflykt eller varför inte bara hänga med andra likasinnade? Denna guide ger dig den grundläggande information du behöver för att på egen hand utforska Laos mindre välbesökta södra provinser.

Södra Laos består av de fyra provinserna Salavan, Sekong, Champasak och Attapeu. Huvudstaden i Champasak provinsen är den medelstora staden Pakse. Pakse är knutpunkten i södra Laos och du kommer med största sannolikhet passera genom staden ett par gånger.

Flertalet restauranger och guesthouse i Pakse finns i anslutning till Route 13 och närliggande gator.

Till Champasak åker du för att besöka templet Wat Phu Champasak. Trots det har byn en viss charm och en övernattning är lämplig om du vill se soluppgången över Mekongdalen från templet. Du kan antingen resa med en arrangör eller tar du lokalbussen eller en Sangthaew. Ett trevligt alternativ är att hyra en motorcykel och göra det på egen hand. Vägen dit är lättorienterad och asfalterad.

Du måste korsa en flod för att komma till Champasak. Köp biljetten uppe i byn vid floden eller ombord på färjan. När du kört av färjan är det drygt en mil kvar. Kör vänster när du kommit till byns huvudgata.

Från Pakse tar du buss eller Sangthaew från Dao Heung Market till Champasak. Det tar cirka 1-2 timmar.

Wat Phu Champasak
Utsikten över Mekongdalen från templet är fantastisk, när du väl klättrat upp för trapporna. En sten som liknar en elefant och en krokodil finns gömda bland klippblocken. Platsen är World Heritage listat. Ruinerna är inte lika imponerande som Angkor Wat men det är betydligt mindre turister. Undantaget är under den buddhistiska Bun Wat Phu festivalen i februari. Då fylls Champasak med folk och aktiviteter som tuppslagsmål under tre dagar.

Bolaven Plateau upptar en större yta öster om Pakse. Höga berg och dramatiska vattenfall gör att platsen skiljer sig rejält från det omgivande landskapet. De mest kända vattenfallen ligger nära varandra ett par kilometer innan Paksong. De heter Tad Fane och Tad Yueang. Ett vattenfall ”off the beaten track” är Nam Tok Katamtok. Du hittar det genom att köra från Paksong mot Ban Pakbong. Mitt ute i skogen viker du av från sandvägen och kör in på en stenig stig, drygt en meter bred. Cirka 50 meter längre ner ser du vattenfallet på höger sida.

Det finns flera olika möjligheter för dig som vill utforska Bolaven Plateau. Vill du göra det på egen hand är det roligast att hyra en ”motorbike” för ett par dagar. Observera att detta inte är mopeder utan lätta motorcyklar som kräver körkort även om inte uthyraren begär att få se det.

Flera bensinstationer finns på Bolaven Plateau. Dock är det något billigare att fylla tanken i Pakse först. Om det börjar bli tomt i tanken finns även bensin att köpa i pet flaskor från små kiosker längs vägarna. Riktiga bensinmackar hittar du i Paksong, Attapeu, Tha Taeng och Sekong.

Underlåtenhet att använda hjälm är olagligt i Laos och du kan bli bötfälld för detta. Utanför städerna är risken minimal att bli stoppad av polis vilket gör att så gott som alla lokalbor kör utan. Gör inte det! Hastigheterna är höga utanför städerna och olyckor sker! Varning för diverse hinder på vägen, allt från kor till barn, kan rusa ut på vägen när som helst.

Är du av ett hurtigare slag trampar du fram på en cykel. Dessvärre finns det få cyklar av lämpligt slag till uthyrning i Pakse. De flesta har inga växlar och är asfaltsanpassade. Det är däremot många som köper cyklar i till exempel Bangkok och sedan beger sig till Laos. Butiken Probike nära Lumphini Park i Bangkok är utomordentligt bra.

Flera lokalbussar korsar också platån. De släpper av dig vid infarten till vattenfallen (ej Nam Tok Katamtok) om du ber om det, sedan promenerar du någon kilometer.
Jag rekommenderar att du köper en karta om du vill utforska Bolaven Plateau/södra Laos på egen hand. Uppe på platån finns ett antal små städer/byar, bland andra kan du besöka:

  • Paksong, ett litet samhälle byggt kring Route 18. Det finns guesthouse längs vägsträckan innan och efter Paksong men det är dyrt och inte vidare fräscht heller. Den lokala marknaden är platsen du vill befinna dig på när hungern slår till. Friterade ”bullar” som närmast smakar som munkar säljs för 500-1000 kip. Färdigkokat stickyrice finns att köpa på vikt. Komplettera med nötter, frukt och grönsaker och ta med dig som picknick. Vill du äta på plats finns BBQ och nudelsoppa. Dock lagade under mycket tveksamma hygieniska förhållanden. Paksong är ingen ”foodie heaven” helt enkelt. Du kan även inhandla tvål, tandkräm, toapapper, diverse plastprodukter med mera.
  • Sekong är väldigt likt Paksong i sin uppbyggnad. En huvudgata kantad av mopedverkstader och små hus. Sväng in höger (när du kommer från Attapeu) och ta dig ett par kvarter uppåt så kommer du till marknaden. Friterade bullar, baguetter och liknande utbud som i Paksong. Egentligen ingenting värt att se. Väg 16 förbinder Sekong med Paksong.

  • Attapeu ligger en bra bit från ”the beaten track”. Trots det finns flera hotell och guesthouse. Det betalar sig att leta runt lite innan du bestämmer dig. Läs här för mer allmän information om reseboende. Olika serveringar kantar gatorna. Du kan bland annat äta fondue. En kruka med glödande kol placeras i ett hål mitt i bordet, över placeras en wokpanna. Du väljer om du vill ha fisk eller biff. Grönsaker, ägg och buljong ingår i priset, en Beerlao till det är en bra idé! Busstationen ligger mitt i T-korsningen cirka sju kilometer från Attapeu.

    Att komma körandes ner från Ban Pakbong på motorcykel/cykel vid solnedgången med platåns berg på höger sida är oerhört mäktigt. (Se bild i ingressen).

    Generellt kan du, om du inte hittar något boende fråga lokalborna om de vet vart det finns ett vandrarhem eller home stay. Vet de inte kommer de nästan garanterat erbjuda dig att bo hos dem. Detta är en trevlig upplevelse eftersom laoiterna är bland de trevligaste folkslagen i världen. Tänk på att du förväntas sitta uppe sent och samtala med familjen! Även om familjen inte kräver ersättning ger du naturligtvis valfri summa pengar.

Si Phan Don, vanligtvis kallat 4000 islands, ligger längst ned i söder. Ett antal öar bildar en miniskärgård i mekongdeltat. Don Det är en mycket avslappnad ö. Du bor extremt billigt i bungalows på soluppgångs eller solnedgångssidan. Nästan varje familj har ett par bungalows till uthyrning. Dagarna spenderas bäst i hängmattan med en god bok. Vill du aktivera dig lite kan du hyra en cykel och cykla till grannön Don Khon över den gamla järnvägsbron.

Här kan du se ett gammalt lok, vattenfallet Tat Somphamit och flodstränder. Båtturer för delfinskådning utgår från stranden. Dessa är dock grymt överprisade. En promenad runt Don Det är också trevlig sysselsättning. Under eftermiddagarna kan du se vattenbufflarna svalka sig i floden på soluppgångssidan. Elektricitet finns enbart från klockan 18 om ens det. Internetuppkopplingen är däremot betydligt snabbare än för några få år sedan och billigare.
Du tar dig till Don Det antingen med en lokalbuss och sedan båt.

Att korsa gränsen till Thailand gör du enklast från Pakse med Thai/Lao international bus. Den tar dig från Pakse till gränsövergången. Där släpps du av och får stämpla ut ur Laos. Sedan fortsätter du gåendes in i Thailand. Du fyller i ett ankomstkort och får ditt visum.

Observera att enbart 15 dagars visum ges på plats när du korsar in i Thailand landvägen. Visumet kan du sedan förlänga med sju extra dagar på Immigration Office i Bangkok. Vill du ha 30 dagar måste du flyga in i Thailand. Det bästa alternativet för den gemonsnittlige backpackern är att ordna ett turistvisum hemifrån.

5 kommentarer på Guide till södra Laos

  1. Emile Sohier

    Mycket intressant läsning! Hur är det med motorcykelkörkort egentligen? Blev du stannad i någon kontroll någon gång? Hur mycket får man böta om man blir stannad och inte har körkort?

  2. Jenny Nilsson

    Tack =)

    Jag blev aldrig stoppad och frågad efter körkort. Däremot är skyltningen dålig på sina ställen i huvudstaden Vientaine och jag körde in på en enkelriktad väg.

    Då blev jag stoppad och fick böter. Polisen krävde 200 000 Kip men efter våldsam prutning fick jag stoppa ner 20 000 kip på ett diskret sätt i polisens anteckningsbok…

    Men, jag rekommenderar såkalart inte att bryta mot reglerna. Det största problemet är om du hamnar i en olycka kommer din reseförsäkring INTE täcka om du kört utan rätt körkort. Och det kan stå dig dyrt…

  3. Johan Fogde-Dias

    valdig bra guide pa en resa som far mig att tanka tillbaks pa nar jag gjorde den for tre ar sen. Laos ar fortfarande mitt favorit land i Asien, helt utan tvekan.

  4. Lars-Erik Sandin

    Hittade inget bra i Resedagboken om Laos så jag bytte till Backpacking. Att läsa denna artickel är en dröm för en resenär. Hade tänkt åka till n-a Laos men får nu fundera?

Svara till