Trekking: Fragor om Concordia/K2 i Pakistan
Har just upptackt om att denna trek maste bokas ganska langt i forvag och sitter nu och ojjar mig over mangden olika foretag som erbjuder exakt samma program till valdigt olika priser. Ar det nagan som har gjort denna trek nagan gang som kan vagleda mig nar det kommer till ett bra foretag att gora det med och ge mig ett hum om vad det kommer att kosta. Det basta pris jag fatt hittils ar 869 Euro vilket ar mindre an vad jag hade vantat och jag ligger i forhandling om att fa ner det lite till da jag inte kommer utnyttja hotellnatterna i Islamabad, Chilas och transporterna Islamabad-Chilas-Skardu och Skardu Islamabad. Annan nyttig information om trekken ar ocksa valkommet.
Michael Palin filmar väl därifrån i sin BBC dokumentär?
Fran Concordia filmar han ja. Men han vandrar inte de 16-17 dagar det tar upp dit och tillbaka, han flyger in i en armehelikopter. Detta ar en av, om inte den, maktigaste (utstakade) trekken du kan gora pa denna jord. Tyvar har jag inte erfarenheten att kunna ta mig over Gondogoro La passet, det far bli en annan gang. For de som letar efter en 5 veckors trekk i Pakistan sa kan man kombinera denna trek med Snow Lake och en till, de tillsammans brukar kallas Traversing the Karakoram Mountain Range, skulle garna gora det, men 5 veckor med mitt startdatum skulle innebara Oktober och valdigt vadliga forhallanden i norra Pakistan.
Jag vill också veta! Uppuppupp, med tråden!
Jens, får du inte svar här så kolla in siten utsidan.se, där kanske du får svar. Har du testat där? Mvh, Pia.
Måste erkänna att jag är en smula avundsjuk på dig Jens! Fan, Pakistan är riktigt häftigt! Och 5 veckor i KK-bergen!! Jösses!
Sitter just nu i Skardu i norra Pakistan och vantar pa att bege mig upp i bergen. Har bokat trekken med vad som verkar vara ett respektabelt foretag. Har annu inte mott agaren som varit i Islamabad for att mota upp resten av medlemarna i gruppen sa jag har inte fatt reda pa det slutgiltiga priset, men manniskor som jag pratat med har uppe anser att runt 800-900 dollar ar ett skaligt pris om man sjalv tar sig till Skardu och fixar tillstandet sjalv i Islamabad. Men jag tror att det kommer hamna runt 650-750 euro for mig. Erik: Nar jag kommer tillbaks kan jag skriva lite mer information om sjalva trekken och foretaget etc. etc. Lars: Tell me about it. Du har val sjalv cyklat KKH? Forsta synen av Nanga Parbat nagra km efter Chilas var harresande och efter att ha svangt in pa Gilgit-Skardu vagen fa en nastan perfekt vy over hela norra sidan av massivet var sjukt haftigt. Funderar pa att trekka over Deosail plains fran Skardu till Astor efter den har trekken och gora en sidotrek upp till sodra basecampet for Nanga Parbat for att fa se "Rupal-face", 4000+m vagg, lar vara en ganska maktig syn. Men a andra sidan kanske man ar ganska matt efter att ha satt K2, Masherbrum, Gasherbrum 1 och 2, Trango Towers, Karakoram Cathedrals + mycket mer. :)
spännande! väntar på berättelse och bilder, lycka till
Japp, har cyklat södra delen av KKH, åkte aldrig över till Kina utan tog bussen tillbaka samma väg och började cykla mot Indien istället. Men jag ska cykla norra delen ngn gång också, helt klart. Är djävligt sugen på Pamir Highway också, men det lär dröja- Afrika härnäst(med start på söndag ta mig fan)och sen Syd och Nordamerika antagligen, sen blir det nog Asien igen:-) Japp, kommer ihåg första synen av Nanga Parbat-första gången jag såg ett 8000 meters berg. Och sen ser man också Rakaposhi framför sig... Ahh, vad är stränder i jämförelse med berg? Typ...bara.. sand? Tror förövrigt att det var bröderna Messner som var de första upp på den väggen. Tyvärr kom bara Reinhold ner igen. Lycka till!
Gör det, Jensa, för jag skall också gå den. Kan ju inte låta bli när du berättar om det!
Lars: Hur var det att cykla i Hazara och Indus Kohistan? Alla cyklister jag mott som ar pavag uppat tar bussen upp till Chilas, eller dar omkring, och borjar cykla darifran pga de ar radda for stenkastande ungar och inte sa vanliga man. Pamir HW hade jag garna gjort, men tyvar hade Tadjikistan en av de varre vintrarna pa lange och det var nast intill omojligt att ta sig igenom nar jag var i Kirgizistan. Ar dock inte tillrackligt hardcore sa att jag cyklar, men det ar definitivt det basta sattet att ta sig fram i Pamirerna da annan transport ar ganska sallsynt. Lycka till med Afrika forresten!
Vad är det enklaste sättet att ta sig fram längs KKH? Är det overland trucks eller cykel som gäller? Finns det möjlighet att hyra/köpa en jeep på plats och köra några stycken på egen hand?
Sara, Minibussar. Fast är man tålmodig och har testosteron à la Landis funkar cykel med. Vid jeeputhyrning brukar chaufför ingå. Vilket är bra då det inte alltid är så lättframkomligt(stenras m.m.). mvh - Henrik
Minibussar som lokalbefolkningen använder sig av eller minibussar som framförallt körs för turister? Om det är det senare alternativet så har jag klart underskattat antalet turister i den delen av världen. Jag trodde att de få som tog sig dit bestod av overlanders, ensamma cyklister eller folk som hyrt/köpt jeep på egen hand.
Jens: Måste säga att det var rätt tuft.. Förstod aldrig riktigt folket där.. Hur tänker man om man kastar sten på en turist bara för att sekunden efter tigga pengar av den samme? En grabb såg mig på avstånd och när jag passerade honom hade han tagit upp en högaffel som han måttade mot mig när jag rullade förbi. En annan grabb satt i diket och när jag gick av cykeln och förklarade med kroppsspråk att jag ville köpa ngt att dricka börjar han skrika och fräsa åt mig. Sen sprang han iväg och började kasta sten på mig. Hela tiden under de 3-5 dagar jag var där hände sånt här. Hände att jag mumlade "Barn är monster, barn är monster, barn är monster" som ett mantra. Det var helt klart psykiskt förödande att cykla där. Men naturen piggade såklart upp! Sen måste jag ha passerat ngn osynlig gräns för rätt som det var var folket lugna och vänliga igen. Det värsta var dock att en sten träffade väskan där jag hade kameran, som tyvärr gick sönder. Kunde laga den i Islamabad senare som tur var, men några bilder från KKH har jag inte. Såg heller inte en enda kvinna under de dagar jag var där, inte ens en skymt under ens en sekund. Funderade dock en del hur de hade det inne i de där lerhusen... Sara: Det går vanliga bussar också! Åkte med en från Gilgit till Rawalpindi, var enda turisten där då iaf. I Hunzadalen är det en del turister och även i Gilgit där det finns klassiska backpackerhotell med allt vad det innebär ( Ja, utan en bar såklart.) Väldigt skönt att vila upp sig där efter ovan nämda upplevelser.
Sara: Det gar massvis med allmana transporter langs KKH. Mellan Rawalpindi (busstationen for Islamabad ligger dar) och Gilgit t.ex. som ar den stora transporthubben langs KKH har sakert 10-15 sma (ej minibuss) och stora bussar dagligen. Sedan gar det allmana transporter till i stort satt alla mindre byar som har en vag dragen till sig, men man ska inte rakna med att det sker pa daglig basis. Antalet turister ar inte stort, men det ar storre an i Iran och haller du dig som sagt till Gilgit och speciellt Hunza (sags vara vackraste delen av Pakistan) sa traffar du manga. Annu mer sa i Lahore tror jag dar alla verkar samlas pa samma hostel, har dock inte varit dar, men det ar vagen fran och in i Indien sa en naturlig motesplats. Aven om jag har mott ensamma kvinnor som rest runt sa skulle jag nog rekommendera dig att ha manligt sallskap. Det forenklar och berikar ditt resande i Pakistan.