Flyga till Phi phi, jo, det är sant !!
Nu går det och flyga till Phi phi, du landet 5 min ifrån hamnen på Phi phi.. Avresan går ifrån phukets flygplats och ifrån pathong.. Har redan bokat flyg till Phi phi, tar bara 16 min.. Läs mer på: destinationair.com/
Cessna Caravan, helt OK en-motorigt plan.
iställer för att det tar 1½-2 timmar med bår så är det värt och lägga ut 550 kr som det kostar för att bara sedan ta 16 minuter :D
Fanns ett liknande sätt att ta sig till PP på 90 talet. Det kom ett plan som landade i hamnen ( Sjölandning) och det gick ett par gånger per dag. Men det lades ner pga brist på kunder antar jag. Vet ej priset då.
Tråkigt om så var fallet.. Rätt smidigt och ta sig ut till Phi phi om man vill göra en dagstur eller likande. Men sen kan jag förstå om det är så eftersom det är mycket unga backpackers som inte vill betala 3000 bath för en enkelresa.. Men samtidigt är det ju ett upplevelse och flyga i Thailänska skärgården!
Först tänkte jag...hmmm...vill man lägga de pengarna om man har begränsad budget? Men sen så slog det mig. Jävlar vad grymt att få flyga in över den vackra omgivningen. Då är ju 500 kr helt plötsligt inga pengar att snacka om.
instämmer med malin, att säga att det är värt 4000B för att spara en och en halv timme är bara fel...
Jag tror det rätta vore att försöka flyga lite mindre, inte att öka på ett onödigt flygresande.. Och även om vi lämnar klimatförstörelse därhän. Är det verkligen en bra idé att hålla på och starta och landa sjöflygplan i bukten? Kommer det inte typ störa? En landningsbana för större plan kanske? (bara att fylla ut lite mark). Kanske en par tre rejäla hotell i den här stilen? hotel-yalta.com.ua/en/ Den rätta vägen för PhiPhi om det ska finnas något kvar är nog inte flygresor dit utan en mer ansvarsfull, ekologisk turism.
Boomis kanske en BA609? en.wikipedia.org/wiki/…
Varför sådan ny hi-tech? Ett gäng sådana här som startar och landar en gång i kvarten kommer säkerligen garantera den ultimata paradisö-upplevelsen: en.wikipedia.org/wiki/… Kanske kan hovra lite över de vackraste platserna kring Phi-Phi så passagerarna kan fotografera?
Boomis, snarare bränslekostnaden, du behöver +100 passagerare för att få ner priset på en Mil-26:a. Hovra kan äv BA609 göra, 9 passagerare och bra mycket snabbare än en Cessna Caravan, runt 300km/tim emot runt 500km/tim. Sen har du även nyhetens bihag, BA609 kommer först 2010 och den kommer vara efterfrågad ibland flygdårar...
Med betoning på dårar. ;-)
Det måste vara ett introduktionserbjudande just nu eller liknande. Då jag var förbi där för ett par veckor sedan kostade det 5000 baht/pers då jag frågade en resebyrå.
Oavsett vilket pris vi talar om kan jag tillägga att jag var och fjällvandrade i somras och att konstant under vandringen upp till Kebnekaises fjällstationen höra det envetna klopprande från helikoptern som går i skyttletrafik från Nikkaloukta till fjällstationen förtog lite av känslan av orörd natur och väglöst land. Grr. Kan tänka mig att de flesta skull tycka ungefär detsamma med massa flygtafik fram och tillbaka över pytteön. Det vore bättre att förbjuda helt. Att förbjuda färjor och båtrafik överhuvudtaget större delar av tiden vore säkert inte heller fel. Jag hoppas man i Thailand och på andra ställen så snart som möjligt inser fördelarna med sådana begänsningar. De flesta turister uppskattar ju känslan av orördhet och exklusivitet, det är den man reser till en ö i tropikerna för. Försvinner känslan kommer man förlora pengar. Om man överhuvudtaget ska göra flygturer med sådana plan du rekomenderar Alex så är det väl i så fall nödtransporter. Hursomhelst verkligen inte för att frakta turister som ska sitta på arslet och dricka drinkar. De får vackert åka båt.
Phi phi är ju förlorat tyvärr, går inte att beskriva hur fint d var i början av 90 talet..& nu flygplats herregud