Följ med till Ukraina 2008
"Miljöstudie Ukraina 2008": Det här kommer troligen bli sista resan med min husbil: 1986. Nukleär katastrof i Tjernobyl. Ödet för omkringliggande områden förändras över en natt. Tiotusentals människor evakueras. Målet för resan är att få ett grepp om Pripyat och efterverkningarna av olyckan i Tjernobyl. Det här kommer att göras på några få dagar. Min ambition är att få med mig dokumentärfilmare som kan följa resan. Mycket av resans utformning kommer att hänga på deras önskemål. För områden utanför den evakuerade zonen kommer hela teamet att vara delaktiga i planeringen. Norra Ukraina är ett mycket vackert område med trevliga och gästvänliga människor. Den ukrainska delen av Karpaterna är också mycket vacker. En realistisk tidsram för hela resan är tre veckor. Projektet: Jag har hela mitt liv haft en fascination för ödesmättade platser. Övergivna med fönster som gnisslar i vinden. Ett av mina favoritställen var ett krossverk i Jämtland där kontrollrummets monitorer fortfarande visade den inbrända bilden som operatören såg när det begav sig. Övergivet. Penna och papper på skrivbordet. Saker som ger en bild av hur vardagen kan ha sett ut för inte allt för länge sedan. För mig är Pripyat ett av få ställen där man kan uppleva detta i en så massiv skala. Fläckar av liv från en tid som flytt. Personer som stått för samhällsfunktioner, jobbat i affären. Minnen av Sovjets stolthet. Kraftverket som skulle bli världens största till Stalins ära. Att se naturen ta över i något som varit ett mönstersamhälle med allt man kan önska. Nöjesfältet hann aldrig tas i bruk. Vad gäller radioaktiviteten i området är den fortfarande enligt några informationskällor inte att lita på om man ska in i byggnader där naturens element inte har kommit åt att tvätta bort den. I övrigt ska området vara ofarligt att besöka. Själva kraftverket i sig verkar ligga runt 40 ggr naturlig nivå. Förfarandet brukar vara sådant att man måste ha med sig en guide utrustad med geigermätare. Bugdet, krav och praktikaliteter: *Transportkostnaden kommer att uppgå till ca 6000:-/säte. *Krav på er som åker med: Normal fysik, lyhörda, engagerade. *Saker kan inträffa under resan som inte kan förutses såsom haverier. Bilen är ständigt i toppskick och har genomgått reparationer motsvarande ca 261.000:- Inget har lämnats åt slumpen. Allt har gåtts igenom. Vid minsta lilla tendens har jag bytt ut delar för att vara på den säkra sidan. Trots detta kan saker hända men är ytterst osannolika. Bilen är också för de flesta mekaniker i världen enkel att reparera och oerhört slitstark med mer än 80% teoretisk livslängd kvar. *Projektet känns bara realistiskt om jag har minst sex platser upptagna i bilen. *Jag gör detta som hobby, för lägre än självkostnadspris och på kompisnivå. Det är en fördel att träffas innan resan för gemensam planering. Bilen: En Volvo Viking terräng med takräcke som är tänkt som fotoplattform. För mer information kan du besöka min hemsida, där du kan se bilen och film/bilder från tidigare projekt. Sidan om projekt Island 2007 ger en väldigt bra inblick i resformen: lowgear.org lowgear.org