Centralamerika – fyra länder på fyra veckor

Bestig en vulkan, bada med stingrockor, se mäktiga mayaruiner och svalka dig i två av världshaven. Centralamerika är en skattkista för dig som vill uppleva mycket på kort tid – och billigt är det också.

Det är lätt att bli bortskämd som backpacker i Centralamerika. Långdistansbussarna är billiga och bekväma, människor är hjälpsamma och maten otroligt god. Precis som i Sydamerika finns här fascinerande indiankultur, otroliga naturupplevelser och härligt strandliv – men på en mindre yta. Backpackings Sofie åkte tillsammans med vännen Veronica på en fyra veckors rundresa i Centralamerika.

Vecka 1: Spanska och vulkanbestigning i Guatemala

En timmes bilfärd från Guatemala City ligger Antigua – staden som lockar människor från hela världen för att lära sig spanska. Här finns hundratals språkskolor som tävlar om studenterna och kvaliteten är hög. De flesta skolor erbjuder privatundervisning med en lärare per elev vilket garanterar snabba resultat.

Antigua är idylliskt med sina kullerstensgator, färgglada hus och små indiankvinnor i fantastiska dräkter. I utkanterna av staden skjuter vulkanerna upp mot himlen och omgivningarna är otroligt vackra. Det vilar ett lugn över gatorna och alla du passerar hälsar på dig med ett leende. Det här är den perfekta platsen att starta en resa i Centralamerika.

Att förstå och kunna prata lite spanska kommer att underlätta din resa avsevärt – och göra den mycket roligare. Efter en veckas studier kommer du utan problem lyckas bli vän med personen bredvid dig på bussen, eller pruta på fruktmarknaden.

Jag valde att studera på skolan La Unión, eftersom den hade bra rykte och specialutbildade lärare. Dessutom är skolan engagerad i en mängd utvecklingsprojekt och stödjer fattiga människor i området. Trots att La Unión har en enorm ström av elever som kommer och går, hälsade samtliga i personalen på mig med mitt namn redan efter ett par dagar. Jag kände mig som hemma och blev snabbt vän med min lärare Emilia.

På en vecka gjorde jag otroliga framsteg i spanskan. En veckas studier här kostar cirka 800 kronor. Då ingår fyra undervisningstimmar per dag samt aktiviteter på eftermiddagarna. Bland annat erbjöds salsalektioner, traditionell matlagning och besök i en närliggande by. La Unión ordnar också med boende i guatemalanska familjer.

Efter en veckas studier var det dags för lite äventyr. Jag besökte utflyktsarrangören O.X., på samma gata som La Unión, och registrerade mig för en hikingtur upp på vulkanen Acatenango (3 976 möh) – den tredje högsta i Centralamerika. Totalpriset för två dagars hike, utrustning, måltider, övernattning i toppkratern och guidning blev cirka 500 kronor. Känslan av att se solen gå upp över Stilla Havet efter åtta timmars kamp upp till toppen och en natt i ett iskallt tält, är obeskrivlig. Känner du för ett äventyr i mindre skala finns bland annat vulkanen Pacaya som knappt tar två timmar att bestiga.

Budget vecka 1: 2 500 kronor (boende 450 kr, mat 750 kr, spanskalektioner 800 kr, vulkantur 500 kr).

Vecka 2: Strandliv på ”Riviera Maya” i Mexiko

Ett enkelt sätt att spara både tid och pengar är att göra alla längre bussresor på natten. Jag och Veronica bestämde oss för att åka raka vägen från Antigua upp till Tulum på Mexikos karibiska kust. Med fyra olika bussar tog vi oss sträckan Antigua-Guatemala City-Flores-Belize City (Belize) – Chetumal (Mexiko) -Tulum på 24 timmar för 400 kronor var. Ett dygn på olika bussar kanske låter avskräckande, men tiden går fort, det visas filmer och du har hela tiden en fantastisk utsikt. Med en bra bok och god matsäck klarar du resan utan problem.

Efter allt resande njöt vi av lugnet i Tulum. Två dagar förflöt på stranden med iskalla Coronas med lime, färsk mango och flera liter vatten. På backpacker-hostalet The Weary Traveller lärde vi känna svenska Josefine och Sarah som jobbade där. Middag åt vi från billiga gatukök och sen blev det uppfriskande margaritas på kvällen.

Lagom utvilade kände vi oss redo för Cancún, som motbevisade våra fördomar. Trots att staden i backpackerkretsar är ökänd för att vara en riktig lyx- och turistort, hittade vi spännande budgetrestauranger och bargator i centrum – långt från hotellkedjornas stora flashiga komplex vid kusten. Nära busstationen låg Hostal Laurel, med trevlig personal och rena rum. Cancún charmade oss och vi blev kvar i två hela dagar.

Från Cancún går båten ut till Isla Mujeres – perfekt för en dagstur med strandhäng och sköldpaddsakvarium. Ön är mysig och vore det inte så dyrt hade vi gärna stannat längre. Istället tog vi oss tillbaka till fastlandet, vidare till Playa del Carmen (som bekräftade fördomarna om att vara totalt överexploaterat) och sedan båt ut till ön Cozumel. Här hittade vi fräscha Hostelito bara några kvarter från hamnen med sängar i sovsal för endast 70 kronor per person.

Efter en härlig natts sömn steg vi upp i ottan och hyrde en scooter (100 kronor per dag). Då det inte finns några bussar på ön och taxi är hisnande dyrt, är scooter det bästa sättet att ta sig runt. Från centrum ner till öns sydspets tog det cirka 1,5 timme. Där stannade vi till på restaurangen Bob Marley Paradise och provade deras kända ”shrimp quesadillas”. Efter det utforskade vi de tomma, naturliga stränderna på öns västkust – något som absolut inte bör missas. Här kan du få en hel vit sandstrand för dig själv.

Efter ännu en natt på trevliga Hostelito tog vi båten tillbaka till Playa del Carmen, och därifrån buss till Tulum.

Budget vecka 2: 2 500 kronor (boende 500 kr, mat 1 000 kr, resor 800 kr, övrigt 300 kr).

Vecka 3: Rastafaris och stingrockor i Belize

Vi var bara tvungna att återvända till Tulum. Dels ville vi hälsa på våra nyfunna vänner igen, dessutom lockade den vackra stranden. För att inte tala om stjärnhimlen… I Tulum finns också möjligheter att snorkla, dyka i underjordiska grottor och se mayaruiner. Andra backpackers på The Weary Traveller avskräckte oss från Belize genom att berätta om skyhöga priser och otrevliga människor. Så vi bestämde oss för att korta ner vistelsen i grannlandet och stannade tre dagar extra i Tulum. Sista dagen lärde vi känna israeliske Assaf som bestämde sig för att haka på oss till Belize.

Återigen bestämde vi oss för att spara in en hotellnatt genom att ta nattbussen från Tulum till Belize City. Därifrån tog vi båt ut till ön Caye Caulker, som sägs ha den bästa snorklingen i hela Centralamerika. Här finns möjlighet att dyka med ofarliga hajar och stingrockor – en garanterat oförglömlig upplevelse. Belize skiljer sig tydligt från andra centralamerikanska länder eftersom alla invånare härstammar från Afrika och talar engelska med västindisk dialekt.

På Caye Caulker finns ingen stress. Invånarna vandrar eller cyklar omkring barfota med dreadlocksen dinglandes längs ryggen. Ön är så liten att du kan se från kust till kust, och de flesta livnär sig som fiskare. Till frukost åt vi traditionella Fry Jacks, som är friterad smördeg med olika fyllningar – otroligt gott. Inhemska spritdrycken Magnum blev också en klar favorit.

Dag två i Belize tog vi oss tillbaka till fastlandet, ner för kusten och hoppade av bussen några kilometer utanför kustsamhället Hopkins. Platsen stod på Lonely Planets lista ”Off the beaten track”, vilket gjort oss nyfikna. Från Hopkins Junction liftade vi för 30 kronor till kusten. Där blev vi visade till Kismet Inn som ägs och drivs av amerikanska hippien Trish. Hon bor där tillsammans med sina fyra svarta retrieverhundar och sin beliziske man Elvis. Kismet Inn har Trish byggt upp under sina drygt 30 år i Belize.

Eftersom vi var de enda gästerna blev vi behandlade som kungligheter. Hopkins var, om möjligt, snäppet mer avslappnat än Tulum. Internet skulle finnas hos en granne, men fungerade inte under de två dagarna vi var där, och telefonen med nummerskiva fungerade när den hade lust. Trish lagade underbart god mat till oss i trähusets övervåning som hon inrett med fynd från stranden och egna målningar. På kvällen anordnades en drum session, annars hände det inte så mycket i byn. Missa inte att se soluppgången i tystnaden vid havet.

Budget vecka 3: 2 500 kronor (boende 600 kr, mat 700 kr, resor 600 kr, gränsövergång 200 kr, övrigt 400 kr).

Vecka 4: Karibiska Guatemala och mayaruiner i Honduras

Tidigt en morgon skjutsar en av Trishs kompisar oss till Hopkins Junction, korsningen där bussarna passerar. I brist på tidtabell kan vi inte göra annat än att slå oss ner i solen och vänta på att rätt buss ska dyka upp. Som tur är kommer den redan efter en halvtimme. Tre timmar senare går vi av bussen i Punta Gorda i södra Belize.

Härifrån går båtar till Puerto Barrios i nordöstra Guatemala. Eftersom vårt mål var kuststaden Livingston åkte vi vidare därifrån med ytterligare en båt. Livingston är centrum för garífunakulturen. Garífuna är ett folkslag som härstammar från Afrika och som bor längs med den karibiska kusten i Belize, Guatemala, Honduras och Nicaragua. De pratar antingen garifunaspråket eller kreol, som liknar jamaicansk engelska, och har en rik musik- och danstradition. Livingston skiljer sig därmed från resten av Guatemala och man får känslan av att befinna sig i ett annat land.

I Livingston finns dock inte särskilt mycket att göra, men tar man en promenad längs stranden når man efter en och en halv timme Siete Altares, en samling vattenfall och dammar som man kan bada i. På hotellet Rio Dulce som ligger nära hamnen serveras den traditionella soppan tapado, som består av kokosmjölk, fisk och skaldjur, kryddat med koriander, banan och tomat.

Efter två dagar i Livingston tog vi båten nedför Rio Dulce, en färd på cirka 1,5 timme med fantastiska vyer. Fem bussar senare kom vi fram till Honduras gräns. Efter en kort tur i minibuss var vi framme i staden Copán. Där hittade vi snabbt ett hotell och bokade in oss på en hästtur i bergen dagen efter. Tillsammans med en lokal guide besökte vi en mayaindiansk by, ett kvinnokollektiv och en skola. Sen besökte vi de världskända mayaruinerna i Copán, som var anledningen till att vi kom hit.

Morgonen efter är det dags för oss att återvända till Antigua. Istället för att åka vidare till ön Utila i norra Honduras, bestämmer sig Assaf för att följa med oss. Vi är tillbaka i Antigua redan fredag eftermiddag och bokar in en helgresa till Monterrico, tre timmar bort vid Stilla Havet. Stranden är en turistattraktion eftersom den består av svart vulkansand.

Vi bor på hotellet El Delfin som ligger mitt på stranden, har egen pool, restaurant och sängar för 50 kronor natten. I området finns en mängd hotell och restauranger – de flesta av dem erbjuder riktigt god seafood. Eftermiddagarna tillbringar vi på baren Johnnys drickandes Cafe Frappe och licuados, en sorts fruktsmoothie. Den sista morgonen tar vi en stilla båttur på floden i närheten och ser ännu en av Centralamerikas otroligt vackra soluppgångar.

Budget vecka 4: 2 500 kronor (boende 500 kr, mat 800 kr, resor 600, aktiviteter/shopping 600 kr).

TOTAL KOSTNAD FÖR RESA: 10 000 kronor för fyra veckor i fyra länder (inkluderar mat, boende, resor och samtliga aktiviteter). Tillägg för flygbiljett tur och retur till Guatemala City cirka 8 000 kronor.

Tips och råd

• Gör långa bussresor på nätterna för att spara in hotellkostnaden. Glöm dock inte att ha varma kläder på dig då luftkonditioneringen ofta är på hela natten och det kan bli riktigt iskallt.
  • Se till att du får alla nödvändiga stämplar i ditt pass vid in- och utresa i de olika länderna, för att undvika problem och extra kostnader.

• Innan du åker: växla in några tusen kronor i dollar. Denna valuta fungerar i hela Centralamerika och är särskilt bra att ha vid gränsövergångar. Att växla vid gränserna är oftast en förlustaffär.
  • Ansträng dig gärna lite extra för att ta reda på de billigaste resealternativen. Det  är oftast ett misstag att ta första bästa erbjudande för att man är trött eller inte förstår språket. Fråga runt efter lokala kommunikationer istället för att åka med de privata bolagen. Var inte naiv helt enkelt.

• I många situationer är en reseguide från till exempel Lonely Planet oumbärlig att ha med sig i väskan.

• För att inte slösa onödigt mycket pengar, ha med dig ett kreditkort där du inte behöver betala för uttagen. Till exempel ICA har avgiftsfria uttag i utlandet på alla sina bankkort.

• Ha aldrig alla pengar på samma konto, utan se till att du via internet kan föra över pengar till ditt bankkort vid behov. Då slipper du förlora hela reskassan om du blir av med kortet. Det är även bra att ha med sig två bankkort som du förvarar på olika ställen.

• Glöm inte att byta mejladresser med alla människor du möter – de kommer att vara ovärderliga för dig i framtiden.

Mer om Centralamerika

Upplevelser

Inför resan

Äventyrsresor

Äventyret Costa Rica
Hika långt in i djungeln till en avlägsen by där enbart tre familjer bor. Upplev ett massivt vattenfall i en gömd grotta och lär dig om medicinväxter. Detta är en spektakulär resa med mycket äventyr genom Costa Rica.
$1444

Upplev mayakulturen
Lämna turiststråken i Cancun och utforska den genuina delen av Yucatanhalvön på riktigt. Från soliga stränder och grönskande djungel till höglandet i Chiapas, res genom Belize, Guatemala och södra Mexico under 22 dagar.
$2136

Det bästa av Centralamerika
Från antika ruiner till aktiva vulkaner, rör dig utanför de vanliga områdena. Under 33 dagar får se nästan alla Centralamerikas länder. Det blir tropiska regnskogar, koloniala städer och hisnande landskap däremellan.
$3099

Artiklar om Centralamerika

9 kommentarer på Centralamerika – fyra länder på fyra veckor

1. frida

Jättekul läsning!! Har själv börjat planera en liknande resa i vinter och ALLA tips och erfarenheter är otroligt välkomna!! Hur tror du det är att resa själv på följande rutt?

2. Sofie

Robert: Tack! Alltid uppskattat med feedback (både positiv och negativ).

Frida: Kul att artikeln kommer till användning. Hör gärna av dig om du undrar över något mer. Jag har rest själv i Centralamerika utan problem. Man lär känna folk överallt och alla är väldigt hjälpsamma. Jag skulle dock undivka nattbussar och ensamma promenader på kvällar/nätter som ensam tjej. Var inte naiv och använd ditt sunda förnuft så löser sig allt!

3. Iliden Stormrage

Grymt bra skrivet!
    planerar att åka till Centralamerica och Sydamerica om ett år men ser redan fram emot det!:D

4. Ronny

Väldigt kul och intressant läsning.
    Åker själv till Sydamerika om en månad, så detta var bra och inspirerande.

5. Axel

häligt jag har precis varit i usa ,Californien, Mammoth Mountain, Hawaii och Mexico.
    det är allt häftigt med såna här länder

6. Louice

Tack för mycket bra läsning! Vi har Mexico & Belize inplanerat i början av nästa år (2011).

Så jag hade en liten fråga, vilket Bussbolag åkte ni med i Mexico & Belize?
    Kollade in dina busslänkar & som jag fattade det tillhörde de bolagen enbart centralamerika. Kunde inte söka mellan ex. tulum – belize city.